Wow, skoro celý rok je zase fuč. To si zaslouží menší review. I když není konec roku ještě. Vždy je možnost rekapitulovat a upravovat strategii podle toho, co se zrovna děje.
Tento rok upravuju strategii fungování jak svého podnikání, tak svého fungování snad už po pátý. Vždy se něco stane, co mě vrátí zpět na start, donutí mě to trošku zpomalit, zvolnit a upravit podle toho další kroky. Ať to byl covid a zdravotní trable z něj nebo větší focus na pár projektů místo přeskakování z místa na místo.
Začal jsem spolupracovat se SvětHomeopatie.cz, což je neskutečně fajn parta lidí, která se točí kolem homeopatie. Bylo pro mě překvapením, že i v takovém oboru jako je homeopatie se bude řešit tolik specifikých a pro tvorbu redesignu a strategie tolik netradičních věcí. To mi potvrzuje, že každý projekt je specifický a neexistuje univerzální řešení. Pro SvětHomeopatie.cz děláme kompletní redesign obrovského webu. Od UI/UX a obsahové analýzy, přes wireframy, prototypování, vizuální identitu, samotný webdesign a uživatelské testování. Takhle velká a komplexní věc a děláme to přesně TAK, JAK by se to mělo dělat. Systematicky, pomalu a s rozvahou. A funguje to úplně nejlíp. Jsme strašně rád, že jsem dostal takovou důvěru v tom, jak budeme postupovat a co všechno vede k úspěšnému cíli.
Stále pokračujeme v pravidelném, měsíčním formátu newsletteru Kolabo MAG. Každý měsíc sdílíme něco zajímavého. A každý měsíc je rozhovor s hostem. A protože se moje myšlenka obsáhnout víc témat nevešla do mailu, založili jsme Pickey.cz. Díky, za každého hosta, kterého na rozhovoru máme. K dnešnímu dni to bylo již 16 vydání tzn. 16 hostů. A díky Lídě Dubinské, že to semnou už přes rok pravidelně tvoří a edituje.
Testoval jsem wireframy. To, co jsem si vymyslel na desktopu je potřeba dostat i na mobil. Zkracuju, zjednodušuju. Mobile first přístup mi fakt nesedí a představa, že nejdřív navrhuju na telefon je pro mě vážně mimo. Nechci se na začátku hned omezit na malé rozlišení. Zároveň to dělám dostatečně dlouho na to, abych byl sám k sobě soudný a dokázal si říct, jestli to na mobilu půjde vyřešit. Co se mobilu týče, navrhuju stále na to nejmenší. Když se obsah vejde na 320px na šířku tzn. na starší iPhone SE, už se tam vejde všechno = „edge case“ jak blázen.
Připravoval prototypy pro webový portál. Zajímavá zkušenost s Microsoft Fluent UI knihovnou. Už jsem jí párkrát používal ale není to věc, na které bych frčel nějak pravidelně. Takže možnost vyzkoušet to na konkrétním projektu je vždy trošku výzva. Proč? Je to celkem velký soubor všech možných komponent, ze kterých se dá web/aplikace postavit. V různých stavech, velikostech a použitích. Někdy je toho až moc a říkám si, že pro běžný vizuál, se to ani nemůže všechno použít. Takže si tvořím svojí „osekanější“ verzi, která bude přehlednější a bude s v ní design rychleji skládat.
Nebo jsem si zajel na oběd do Bratislavy. Protože zas přišlo to “divno počasí”, kdy se nechce nic moc dělat a bude zima… dnes naposledy hezky, takže buď můžeš jít ráno klasicky do práce a nebo… chytneš první ranní vlak… uděláš to, co bys dělal stejně ráno v kanclu… dáš si snídani… podíváš se z okýnka na ty panoramata… za pár hodin si v Bratislavě… vezmeš oběd někam, kde je super výhled… dáš si kafe a nasbíráš kroky… někam koukneš… pak si sedneš a z oběda, co je 400km daleko jedeš zpátky… ve vlaku stihneš “odpolední směnu”… a večer si zpátky z práce… asi sem nezaměstnatelnej…
Měli jsme první jarní Kolabo Design Mastermind. Ještě, že jsme ho stihli v prvním čtvrtletí. Spousta myšlenek, nápadů a životních změn každého z nás. Je to už nostalgie se podívat na to, co jsme řešili skoro před 3 lety už. Není to typický mastermind, máme to o hodně volnější a každý řeší to, potřebuje. Taková terapie. Vždycky ale dostanete názor, na cokoliv se zeptáte. Což se v podnikatelském a freelance životě fakt cení. Díky za to.
Covid mě naučil zpomalit a vrátil mě k tomu, že si věci víc píšu. Pořídil jsem si deník a pravidelně zapisuju. Člověk jede spoustu věcí na autopilota a pak ani neví, na čem dělá a proč to dělá.
Jak deník používám?
jako opravdový deník, píšu si highlighty dne
týdenní to-do list
nápady
skici
myšlenkové mapy
ale hlavně jako takový denní artboard. Mám deník blízko u sebe, když pracuju a když mě něco napadne, něco zachytí mojí pozornost, napíšu si to. Takové to, že pak máte všude milion různých papírků a lepíků, já mám vše na jedno místě.
Dvakrát měř, jednou řež. To je při designu fakt potřeba. Každá funkce, každá ikonka, každý detail na webu má nějakou funkci. Několikrát jsme o tom na našem mastermindu mluvili se @sergeypetukhov. To, že použijeme ve vizuálu ikonu lupy na hledání je fajn. Ale… Jak to hledání bude fungovat? Vyskočí někde políčko na hledání? Kde? Jaký obsah překryje? Bude tam na to místo? V čem se bude vyhledávat? Jak moc chytré vyhledávání bude? V jakých kategoriích se bude hledat? Jak je to napojené na databázi? Jsme schopni docílit takových výsledků? Co když pole nevyplním? Co když tam zadám větu? A tak dále… Je toho hodně. Za každou ikonkou, za každým tlačítkem se skrývá nějaká akce. Designér musí být schopný přemýšlet na tolik dopředu, že ví, kde může nastat problém nebo neočekávaná situace. Protože když si toho nevšimne, pořádně se to neotestuje, vývojáři „to nějak udělají“ tak to ve finále stojí klienta peníze a stejně to nefunguje.
Projekty s @michelle_lskt vždy začínají nějakým mejlem. Většinou po mejlu vyřešíme i následně celý ten projekt. Naposledy třeba @posvitsi žejo… kde jsme to stihli za nějakých 300 zpráv. Na konci roku mi Michelle napsala zprávu: „Potřebuji nový web! :)“ Takže jsme doladili detaily a vznikla tahle fakt simple vizitka a rozcestník projektů, co Michelle dělá. Je to stručný a trošku drzý. A vzhledem k tomu, že nedávno napsala jeden cool post na sítě(doporučuju přečíst), napíšu jen JE TO TAK. Díky za spolupráci @michelle_lskt!
Covid mi docela sebral možnost potkat se s někým z oboru, jehož práce mě baví. Online mi to prostě nejde. Všechny ty webináře, videokonference, cally, meety, zoomy, bla bla bla… Na blogu sem o tom psal furt. Když vás někdo baví, někdo vás inspiruje, tak mu to prostě napište a potkejte se. Na instáči jsem zahlídnul profil @zivimseslovy. A ten storytelling mě dostal. Konečně znám někoho, kdo žije jako digitální nomád a nedělá to jen proto, aby to bylo cool! Marťa dokáže napsat texty z prosluněného letoviska s opičím řevem v zádech stejně dobře, jako psát status pro firmu a mít zoom call z pustiny v karavanu někde v Americe.
A taky jsme měli “Víkendový mastermind!”. Náš první za 3 roky, co ho pořádáme. Nekonečná diskuze, milión pohledů na podnikání, design a vývoj. V neposlední řadě muselo být jídlo a teplo. Dobrý to bylo!
Rozepsal jsem si svoje aktivity. A rozdělil do několika skupin.
Klientské projekty — Ty mají největší váhu a největší prioritu. Když se tady nestíhá, musí jít zábava stranou. Chci doručovat kvalitní práci, za kterou se můžu zaručit a vím, že je dobře odvedená.
Label — Promo a marketing našich vlastních projektů v rámci @kolabocrew. Převážně MAG a design mastermind. Akvizice nový projektů a design služeb.
Osobní brand — Příprava a komunikace nového obsahu na sociálních sítích. Rozhovory s hosty v rámci MAG. Všechno napojení na @kolabocrew.
Investice — Jak finanční, v tomhle se snažím dovzdělat a mít do budoucna větší možnost zhodnocení mimo klasickou práci. Tak projektová. Například v rámci tvorby aplikace #diversitytalentpool. Zároveň jsem se účastnil hodně projektů s byznysovým potenciálem a baví mě furt něco tvořit, co by mohlo růst a generovat další příležitosti. Různé koncepty vlastních služeb, @poon_book, kurzy, workshopy, milión nápadů okolo… #atjenahanspaulku
Držím se jednoduchého motta:”Buď to dělej naplno a nebo se na to vykašli.” A že těch momentů bylo. Prakticky pořád se mi do něčeho nechce. Ale o tom je ta hra. Jedna činnost je bez té druhé nefunkční a bezvýznamná.
Upravoval jsem vlastní UI Style Guide! Co jsme přesně měnil?
Odstíny barev v ideálním kontrastu pro přístupné čtení
Přehled konzistentního spacingu
Nastavená typografie
Grid systém
V rámci Kolaba jsem dělal prezentaci našich služeb. Někdy je třeba poslat místo odkazu na web prezentaci toho, co vlastně děláme. Takže jsme zamakali a dali dohromady to, jakým způsobem pracujeme, co děláme a jak postupujeme. Pro budoucí klienty do každého mailu. Automatizujte si, co nejvíc věcí můžete, protože vám to pak ušetří moře času. Třeba vlastní šablona v Google Slides.
Poselství pro klienty. Hlavně ty budoucí. Věřte v hodnotu designu. To, že je nabídka třeba vysoká, tak to neznamená, že se vám nevyplatí do ní investovat. Už sem viděl spousty designérů, kteří posílají “za oko tahající” levné nabídky. Někdy, když tvořím nabídku třeba 3 dny a pak vidím, že vlastně vyhrál dodavatel, který to poslal tak brutálně nízko, že se nemůže prakticky uživit, chce se mi bouchnut do stolu. Velké procento takových designérů často absolutně netuší, co má vlastně dělat. Kreslí podle uvážení. Nemají stabilní proces. Nedokážou to technicky uchopit. Těch věcí je fakt dost.
To, že poptáváte webdesignéra neznámená, že hledáte “umělce” nebo skvělého “grafika”. Znám mnoho lepších a schopnějších grafiků. Grafika je ale jen malá součást celku.
Hledáte převážně parťáka. Někoho, komu můžete věřit a na kterého můžete tvorbu webu delegovat. To, že si mě najmete taky neznamená to, že bude vše hned hotové. Nebude. Trvá to. S každým projektem co přijde, hledáme to unikátní. A když to najdeme, tak budujeme systém. Něco, co bude konzistentní a nerozsype se to, když někam přidáte o řádek textu navíc. Vše musí být promyšlené. A promyslet to, stojí čas.
Nekupujete si jen design. Kupujete si čas člověka, který bude budovat systém v něčem, v čem se vy pohybujete denně. Zároveň si kupujete si síť kontaktů daného designéra. Protože, když něco nevím, neumím, tak se zeptám. A vás to posune. Kupujete si zkušenost. Takový ten pocit, že když se něco navrhuje a vám to designér ukáže, vy odpovíte “Jo! To se mi líbí a přesně tak, sem to myslel”. Žádných 10 komentovacích koleček pořád dokola. Prostě se to udělá a hotovo, všem je to jasné.
Kupujete si chyby. Ano, je to tak. K tomu, aby něco fungovalo se musí vyzkoušet hodně konceptů a nápadů. Ne všechno, co vidíte na internetu a na pěkných inspiračních webech se dá aplikovat na vaše řešení. Hledáme, zkoušíme, dokud na to nepřijdeme.
Takže až příště budete vybírat vhodného dodavatele, ptejte se: Jak postupuje. Jak nad tvorbou přemýšlí. Jak je pečlivý. Co má za sebou a na co se zaměřuje. Pak vám ta vyšší cenovka na konci nabídky nepřijde zas tak vysoká.
Díky všem klientům, kteří se mnou tvoří a sdílí stejný mindset.
Jednoduché poučení… Vracejte se k tomu, co děláte. Pokaždé když design otevřu, tak mě napadne něco nového, co by šlo zlepšit. Když je na to prostor a čas, vylepšujte… jinak vám to programátor bude vracet a bude to dražší.
Takový typický článek na blogu. Můžete ho udělat na milion způsobů. Musíte ale myslet na to, že když použijete reálný obsah, tak se vám to nesmí rozbít. A nebo ne hodně. Budete dávat nadpisy na jeden, dva, tři řádky? A co popisky? Jak velká bude fotka? Stačí menší vpravo, větší jako novinka nebo třeba vertikální? Co štítky? Budete chtít ukazovat autora, datum nebo název kategorie? Vyznají se v tom lidé? Jak se to bude chovat na mobilu? Budeme rolovat do strany? Nebo budou karty pod sebou? Budou se podle něčeho filtrovat? Jaký ten filtr bude? A je ten filtr potřeba? Protože v situaci, kdy máme na celém webu pod jedním filtrem třeba dva příspěvky, tak to nemá smysl řešit a radši bych se pustil do struktury samotné navigace a celé tomu dal hlavu a patu. Budou příspěvky vypadat stejně, jakmile je na webu vyhledám? Bude se jich zobrazovat víc? To se nám tam potom ale nevejde to, co jsme navrhli třeba na homepage…
Redesignovali jsme produktový web pro společnost Ness. Na co jsme se zaměřili?
Komunikace výhod jednotlivých produktů
Futuristický vizuální styl
Práce s konkrétními referencemi
Mezitím byla třeba akce Letenská Místa! A byla super!
Několik let jsem závodně střílel. Jak mi to teď pomáhá v práci?
Soustředění — Lépe se mi pracuje se soustředěním na jednu věc. Střílení je rutina. Děláte tu samou věc pořád dokola. Máte stejný proces. Vše opakujete. Musíte to mít nadrilované.
Trpělivost — Vydržet u jedné činnosti i když se vám třeba moc nechce. Čekáte na tu správnou ránu a děláte všechno aby se vám rána povedla.
Disciplína — 3× týdně trénink a o víkendu závody. Do toho ještě třeba škola nebo práce. Na závody se vždy jezdilo dost brzo ráno. Musíte stihnout spoustu věcí. Pak přijdete a musíte se přepnout do „zenového“ módu. Naučená rutina se vám zaryje pod kůži a jen tak se nepustí.
Klid — I když zrovna nic nevychází podle plánu, tak prostě pokračujete. Dokud závod neskončil, neprohrálo se.
V druhém díle jsme probrali proces designové zakázky. Jaké máme procesy a triky, jak si přípravnou práci co nejvíce zpřehlednit a zefektivnit. Jak odhadnout objem práce, jakou formou prezentovat vizuální koncepci, co je ještě inspirace a co už je kopírování cizí práce. Kvalitní příprava vám může ušetřit v budoucnu spoustu času a starostí a hlavně pomůže do projektu aktivně zapojit i klienta.
S klientem Intelsol — Profíci nejen na reklamní a dárkové věci, jsme dělali nový web, podíleli jsme se na implementaci nové vizuální identity a dali dohromady koncept a funkčnost webového řešení.
Pak jsem redesignoval to, do čeho se mi nikdy nechce. Nejhorší je upravovat něco v designu, o čem víte, že není tolik potřeba ale víte, že když to uděláte, tak budete mít čistý stůl a bude se vám lépe pracovat. Dneska mě čekalo překopat část designového souboru. Udělat pořádek v různých artboardech a přeskládat strukturu tak, aby se nepletla veřejná část webu a interní části webového portálu. Zdá se to jako maličkost a „na funkci to nemá vliv“… ale když to uděláte, posune to celý design mnohem dál a všichni ví, co kde najdou. Zároveň se snažte designovat i drobnosti typu „vyjížděcí menu u profilu uživatele“ a ne jít na to stylem „to se potom nějak udělá“… Stále se učím být precizní i na těch drobnostech kolem. Protože na těch detailech pak stojí celá vaše práce.
Byla toho spousta a spousta se toho ještě určitě stane, tak nezapomeňte sledovat.
A jestli si chcete přečíst všechny bonusové části rozhovorů z MAG, nezapomeňte odebírat na Pickey. Proč si ale předplatit bonusovou část rozhovorů?
Dostanete inspiraci a pohled do podnikání lidí v kreativním byznysu. Dozvíte se, jak začínali, proč vlastně dělají jejich profesi nebo co dělají ve volném čase. Každý host má podobnou osnovu, takže se u každého hosta dozvíte stejný základ a můžete tak porovnat jednotlivé přístupy. V bonusové části jdeme více do hloubky a ptáme se na konkrétní věci z jejich byznysu a života.
Rozhovory vychází každý měsíc společně s newsletterem Kolabo MAG. Děláme to už přes rok a za tu dobu jsme vyzpovídali 13 lidí, kteří se pohybují každý den v kreativní práci. Máte tudíž každý měsíc dávku inspirace a čas si to v klidu projít. A náš seznam lidí, které do rozhovoru chceme je fakt dlouhý, takže se máte na co těšit.
V každém rozhovoru se najde něco, co se dá aplikovat nebo z čeho se poučit. Můžete se tedy rychleji posouvat. Chceme to dělat hlavně věcně a bez zbytečné omáčky.
Předplatné za měsíc, stojí to samé jako jedno kafe a voda v kavárně. To za tu dávku inspirace stojí, ne? Představ si to třeba jako tu kavárnu. Kde si můžeš vybrat, jestli máš chuť se inspirovat, začít něco tvořit, nebo prostě jen přijít, pohodlně se usadit, nechat to náhodě a já ti doporučím to nejlepší. Třeba zrovna narazíš na něco, co ti dokáže zlepšit den a udělá ti ho hodnotnější.
Kolabo — Kreativní label — Potřebujete kompletní webový nebo marketingový tým a nechcete vybírat naslepo? Pečlivým a systematickým přístupem se postaráme o vývoj, prezentaci a rozvoj vašeho projektu.
— -
Kolabo MAG — Newsletter, který si chcete přečíst! Výběr toho nejlepšího, co nám za poslední měsíc přišlo zajímavé. Včetně rozhovoru s někým s oboru!
— -
Pickey — Každý měsíc dostanete něco, co vás posune nebo inspiruje. Touto formou mě můžete jednou měsíčně pozvat na kafe. Děkuju za podporu.