Blog

Jak si řídím čas na volné noze

Nestíhám. Nemám čas. Udělám to později. Slýchávám to ze všech stran. A někdy se to stane i mně samotnému. Ale opravdu se s tím nedá nic dělat? Řízení vlastního času je na volné noze alfa a omega. Musíme se rozhodnout, čemu dáme prioritu, jak si poskládáme den a co všechno je reálné stihnout a vytvořit.
Vždy si vzpomenu na dnes již legendární proslov Steva Jobse pro Stanfordskou univerzitu: „Your time is limited, so don’t waste it living someone else’s life.“ A měl sakra velkou pravdu. V dnešním světě sociálních sítích a neustálého porovnávání se je ohromně složité udržet si jasný cíl a cestu v tom, co tvoříte.
Další věcí, kterou je třeba si uvědomit je skutečnost, že jednou zemřeme.
Na to by člověk zapomínat opravdu neměl. Řeči ostatních, že na to, co by chtěli opravdu dělat, nemají čas, jsou jen a pouze výmluvy. Všichni na celém světě máme stejný čas. Každý máme 24 hodin denně, abychom se něčím zabývali.
Teď jde o to, jak ten čas využít co možná nejlépe k našemu prospěchu.

Rutina není vůbec špatná
Rutina může být pro spoustu lidí sprosté slovo. Začnou se jí štítit. Přece jsem
na volné noze proto, abych měl totální svobodu a mohl pracovat, kdy a jak chci. Svoboda nám při podnikání volné noze umožňuje spoustu věcí. Jednou stihneme odbavit věci tak rychle, že za pár hodin nemáme, co dělat. Jindy se zase topíme v nepřeberném množství úkolů a nemůžeme se z toho vyhrabat ani po pracovním víkendu. Pokud chcete využít den na maximum, zkuste si nastavit denní rutinu tak, abyste vykryli co nejvíce míst co nejvíce efektivní prací.
Když si vzpomeneme na školní léta, vždy jsme věděli, jaký bude následovat den. Věděli jsme, že od 8:00 začíná vyučování, od 9:30 do 9:50 je velká přestávka atd. Když byl náš neoblíbený předmět, báli jsme se toho dne, kdy bude v rozvrhu.
Na první pohled se může zdát, že školní rozvrhy jsou pro nás už dávno minulostí. Naopak. Provází nás celý život. Někdo, kdo žije bohémským stylem života,
se mnou teď nebude souhlasit. Ale vždyť si přece zapisujeme schůzky, kdy máme jaký deadline, kdy vyzvednout děti ze školy, kdy si jdeme zacvičit apod.

Jak využít tu správnou denní dobu?
Dlouhou dobu jsem měl velký problém s tím, že jsem neuměl dostatečně využít části dne k dané činnosti. Když jsem u jednoho projektu trávil celý den a nevěděl, jak s ním pohnout, bylo to utrpení. Člověku pak přijde, že nic neudělal.
V kreativním odvětví je to o to složitější. Většinou jste to vy, kdo má přijít s onou “heurékou”, s nejlepším nápadem a řešením, které bude vypadat skvěle a bude plnit svou funkci.
Život naruby mi převrátilo jaro 2017. Tehdy jsem začal tvořit svůj první osobní projekt Poonbook — Sešit pro webdesignery. Později se začali nabalovat další projekty. Typický den vypadal tak, že od rána do pozdního odpoledne jsem dělal design pro klienta. Večer jsem tvořil svůj projekt.
Představte si situaci, kdy děláte na několika věcech naráz. V mém případě jsem bruslil mezi normální prací přes výrobu sešitu a sociální sítě k jeho propagaci, zakládání vlastního freelance týmu, psaní blogu a několika design kurzy
pro střední školu. Není to zrovna legrace. Ale také to není nic nereálného.
Vše je otázkou vašeho time managementu. Vím, že je to pojem za poslední roky díky knize od Davida Allena tak zprofanovaný, že už se to může zdát jako nesmysl a ten kdo nedělá GTD, jakoby nežil.

Kouzelník biorytmus
Rutina se pojí i s biorytmem. Každý z nás je zcela jiný. Každý funguje jinak.
Někdo si ráno rád přispí a většinu věcí odbaví k večeru nebo v noci. Někdo vstane ještě před svítáním aby si mohl užít chvíli klidu a nerušeně pracovat. Osobně se řadím spíše do druhé skupiny.

Denní harmonogram
Díky tomu, že vím jak jsem v jaké části dne produktivní, mohu tomu přizpůsobit denní režim a úkoly si naplánovat tak, abych dokázal dělat činnost,
na kterou mi ještě zbývá kapacita.
Dny se u mě většinou dělí většinou na 2 druhy. Buď jsou čistě pracovní a mají jasně daný řád nebo jsou schůzkovací. V praxi to vypadá tak, že schopnost nejvíce se soustředit mám hodně brzy ráno.
Většinou mám největší úkol dne hotový kolem osmé nebo deváté hodiny. Poté je čas na mělkou práci. To znamená časový blok, ve který můžu být vyrušen nebo ve který řeším rutinní věci.
Kolem oběda najdu chvilku času na osobní marketing a sociální sítě. Po obědě je většinou pauza nebo čas na čtení.
Odpoledne se snažím vyřešit zbytek věcí z dopoledne a připravit si práci
na další den. Jakmile se blížíme k páté odpolední, dávám si pauzu.
Poslední kreativní blok přichází někdy před osmou. Pak je už volno. Do postele zamířím mezi devátou až desátou.
Díky harmonogramu, vím přesně, co, kdy a jak budu dělat. Nemusím si práci vymýšlet a stresovat se tím. Samozřejmě jsme jenom lidi a občas se stane,
že to prostě nevyjde podle plánu. Můžou se změnit priority, klient se neozve
v daný čas, nepodaří se mi dokončit úkol atd. To se stane a je to v pořádku.
Držím se jednoho pravidla. Ukončit den jako vítěz. Není nic horšího,
než když se na něčem zaseknete a nevíte, jak s tím pohnout. Začnete nad tím přemýšlet a doslova vám to nedá spát. Je fajn danou věc dostat do nějaké stabilní polohy. Naplánovat si další kroky. Jednoduše to v ten den uzavřít a nemít pocit, že jste prohráli. Jinak se s vámi prohra potáhne do dalšího dne a absolutně si neodpočinete.
Abych si šetřil čas i na běžných, každodenních věcech, naučil jsem se psát
si procesní šablony. Ať je to “návod” jak vypublikovat blog, jak dát příspěvek
na sociální sítě nebo co nakoupit. Hlavu se snažím, co nejvíce odlehčit
a nezatěžovat věcmi, které se opakují a které dělám už po několikáté.

Sport a klid
A protože za počítačem trávíme velkou část dne, snažím se pravidelně hýbat. Jednou za týden v rámci schůzkovacího dne chodím na lekci jógy. Kvůli problémům s krční páteří je to nejideálnější varianta cvičení.
K většímu posílení středu těla chodím v průměru dvakrát týdně běhat. Buď ráno o víkendu nebo odpoledne přes týden. Abych si vyčistil hlavu na další týden, běžně mám na nedělní odpoledne naplánovanou dlouhou procházku.
Když si chci pustit zajímavý podcast nebo jen oblíbenou hudbu, jdu se projít. Ideálně tak na 10 km.

Úklid v hlavě
S čím hlavně mi GTD pomohlo, bylo s uklizením v hlavě. Nemusím mozek zatěžovat miliardou věcí. Naučil jsem se vše vysypat do aplikace, ve které to je všechno přehledně zorganizované a nemusím na to myslet. Jednoduchý TODO list v rámci dne si píšu na papír a pak si užívám odškrtávání.

Jak na schůzky?
Většinu klientů mám z Prahy. A protože bydlím na “strategickém” místě mezi Prahou a Kolínem na velmi frekventované vlakové trati, nevadí mi dojíždět
na schůzky vlakem. Ve vlaku se dá navíc alespoň částečně něco dělat.
Schůzky beru jako velmi efektivní řešení. Nejsem zcela full-remote člověk
a potřeba design pravidelně konzultovat s klientem je pro mě zásadní. Schůzky mají většinou rámec workshopu, kdy si jak se zadavatelem (majitelem) projektu, tak s jeho týmem (především s front-end developery a programátory) sedneme
a konzultujeme. Dle vlastní zkušenosti můžu říct, že je to snad tisíckrát efektivnější, než si vyměňovat hromadu e-mailů a zpráv v chatu. Když nemůžu na schůzku dojet, tak volám. A volám hodně. Volání mi nevadí a dávám přednost rychlému vysvětlení po telefonu než dedukci Sherlocka Holmese v dlouhém slohu.

Projektové řízení
Jsem zastánce toho, mít vše, co nejjednodušeji evidované. Nemám rád využívání mnoha projektových toolů naráz. Vyzkoušel jsem Treelo, na několika projektech jsem měl možnost nahlédnout do hodně technického řešení od Microsoftu.
Ani jedno nesplňovalo to, co bych od správy tasků čekal. Jednoduchost a pěkné, přehledné UI. Nechci tady ale recenzovat aplikace a porovnávat je mezi sebou. To je na úplně jiný článek. Aplikace, která mi ale sedla nejvíce je Milanote. Všichni vidí vše, editace je tak jednoduchá, že by jí zvládlo i dítě na základní škole. Navíc šetří nespočet času díky připraveným šablonám. Na svoje vlastní řízení mi stačí základní sada nástrojů od Apple(Kalendář, Připomínky a Poznámky). Žádné složitosti a neustálé testování nových aplikací. Zároveň se snažím držet toho,
že si vyberu úkol, splním ho, dám si krátký odpočinek a vyberu si úkol další. Nedělám víc věcí naráz, pokud si to nežádá situace.

To bylo ve zkratce moje fungování, budu rád když se i vy podělíte se mnou o to svoje. Třeba i u dobrého kafe.

Zatím se mějte suprově! 😀
Díky za váš čas a za přečtení.
Budu rád za sdílení a kdyby jste měli jakýkoliv dotaz,
ozvěte se mi na info@poon.cz
Jestli se chcete mrknout co dělám, tak tady najdete odpověď :)
Poonbook — Sešit pro webdesignery — Vyzkoušejte první český sešit,
který slouží k návrhu webového a mobilního rozhraní.
Kolabo — Kreativní label — Potřebujete kompletní webový nebo marketingový tým a nechcete vybírat naslepo?
Také mě můžete sledovat na facebooku, instagramu, twitteru nebo linkedin.
Made on
Tilda