Na našich webových stránkách používáme soubory cookie, abychom vám poskytli co nejrelevantnější zážitek tím, že si zapamatujeme vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na tlačítko "Přijmout vše" souhlasíte s používáním VŠECH souborů cookie. Můžete však navštívit "Nastavení souborů cookie" a poskytnout kontrolovaný souhlas.
Přehled o ochraně soukromí
Tyto webové stránky používají soubory cookie ke zlepšení vašich zkušeností při procházení webových stránek. Z nich jsou ve vašem prohlížeči uloženy soubory cookie, které jsou klasifikovány jako nezbytné, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webových stránek. Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak tyto webové stránky používáte. Tyto soubory cookie se do vašeho prohlížeče ukládají pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost se z těchto souborů cookie odhlásit. Odhlášení od některých z těchto souborů cookie však může ovlivnit vaše prohlížení.
Nezbytné
Nezbytné soubory cookie jsou naprosto nezbytné pro správné fungování webových stránek. Tyto soubory cookie zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webových stránek, a to anonymně.
Funkční
Disabled
Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Výkonnostní a analytické
Disabled
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

Analytické soubory cookie se používají k pochopení interakce návštěvníků s webovými stránkami. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře odskočení, zdroji návštěvnosti atd.
Reklama a ostatní
Disabled
Reklamní soubory cookie se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookie sledují návštěvníky napříč webovými stránkami a shromažďují informace pro poskytování reklam na míru.

Ostatní nekategorizované soubory cookie jsou ty, které se analyzují a zatím nebyly zařazeny do žádné kategorie.
Po práci legraci 36
2022-02-18 14:00
Menší update posledních měsíců je tu! Jako obvykle jsem dal dohromady pár věcí, co se stalo. Přehledně a na jednom místě.
Začátek září začal společným meetingem s @michelle_lskt a @petrapapezova_design. Ladili jsme společný projekt „Posviť si“. Na pořadu dne byly pracovní listy, použitelnost a zapracovávali jsme feedback od našich testerů. A na web jsme vymýšleli vhodnou animačku.
Posviť si
Na instáč jsem přidal další sérii postů na téma ze života designéra. Tentokrát: Potřebuju jako designér vejšku? Řekl bych, že trošku kontroverzní téma. Někdo si bez vysoké školy nedokáže představit život. Na někoho tak naléhají rodiče a okolí, že na ní prostě musí. Někdo se jí obloukem vyhne. Fakt jí ale v profesi designéra potřebuju? Upřímně? Ne. Pokud chceš titul… okej. Mě se nikdo, nikdy, nikde nezeptal ani na maturitní vysvědčení. Neřeším teď, jestli chceš být doktor nebo třeba advokát. Tam se bez vejšky nehneš. Stále se asi najdou lidi, kteří hodnotí podle titulu ostatní… opravdu s nimi chceš dělat?

Jasně, vejška má spousty pro. Dá ti rozhled. Dá ti možnost najít spousty přátel. Dá ti možnost vycestovat a studovat třeba v zahraničí. Dá ti čas. To bych řekl, že je nejhlavnější. Když nevíš, co dál po střední, jdi na vejšku. Prodloužíš si rozhodovací čas. A mládí.

Když sem hledal vejšku já, chtěl sem dělat webdesign. Což je v českém prostřední celkem sranda. Buď si mohl jít na grafickou a „švihat plakáty“ nebo na technickou a programovat. Nic jako webdesign, strategie přípravy webu, UI apod… neexistovalo. Pravděpodobně se to už zlepšilo ale upřímně, nepátral sem po tom. Když na vejšku nejdeš, čeká tě koncem srpna registrace na pracáku. Žádná ostuda. Prázdniny byly fajn… ale teď už musíš začít sakra něco dělat. Pracák ti nijak nepomůže.

Někdo si myslí, že když skončí vejšku(nebo střední), už se nikdy nebude učit… Hah, ten byl dobrej. Pokud se chceš v oboru posouvat a růst, nikdy se nepřestaneš učit. Udělej si vlastní semestr. Sežeň si materiály, knihy, pouštěj si video tutoriály a uč se. Systematicky. Zapisuj, zkoušej, dělej si mini projekty… Nejlepší je, udělat si veřejný závazek. Aby tě to motivovalo. Založ si blog, piš postřehy na sítě, sdílej to s ostatními. Dělej všechno pro to, aby ses nezaseknul na místě. Čekání na Godota je nejhorší varianta, kterou můžeš udělat. Nečekej a makej.

Taky jsem se zamyslel na použitím šablon v reálném životě. Buď ready a šetři čas. Nejdražší, co máme je čas. Musíme s ním nakládat s rozmyslem. Takže když podnikáš, co nejvíc věcí si zautomatizuj. Nedělej věci, co můžeš dát do šablony nebo do nějakého systému znova a znova. Zblázníš se z toho. Nabídky, zadání, dotazníky, prezentace…

Když posíláš ty stejný dokumenty znova a znova, připrav si šablony. Uprav je ke svému vizuálu, ať všechno, co pošleš působí konzistentně. Není nic horšího než posílat nenastylovaný a „levně“ vypadající dokument. Klient tě pak pozná. Spojí si tvůj brand. Ať přijde na web, na sítě nebo mu pošleš tvoje portfolio. Všechno má stejnou tvář. Někdy jsou to fakt mikro dokumenty.

Jdeš na konzultaci? Zapisuj si věci, jasně. Připrav si hlavičkový papír. Odliš se. Není to jen „na oko“. Je to známka toho, že svojí práci bereš vážně. Používej stejný font, barvy a loga. Udělej si svůj style guide. S tím ti pomůže třeba aplikace Milanote. Na všechny různé typy dokumentů používám klasický aplikace od Google. Je to nejjednodušší, dá se to sdílet s týmem a podíváš se na to z mobilu nebo z jakýhokoliv jinýho zařízení. Přemýšlej, posouvej podnikání a neplácej čas u tvorby dokumentů.
Použil jsem jednu poučku z knížky “Kraď jako umělěc”. Když s tím neumíš pohnout, nech to chvíli… Ne každý design se dá vysedět.

Vždy řešíš něco jiného. Je to složitější, někdy mnohem jednodušší. Někdy tě to chytne a sedíš u toho furt. Jindy u toho sedět prostě musíš. A nic. Znám to. Ale když to zrovna nejde a nejde ti to vyřešit, tak si vzpomenu na jeden díl podcastu od @tinoforbidden s @michelle_lskt „je to super… právě jsem uprostřed a vůbec nevím“. A když nevím, tak procházím různá řešení. Dělám si rešerši. Témata, která nutně nemusí s tím vaším souviset. Mám oblíbené weby s inspirací. Dělám si screenshoty komponent, typografie nebo prostě toho, co se mi někde líbí. Jdu po ulici a vidím fajn reklamu, headline, použitou masku ve vrstvě… všechno si to fotím. Rychle do mobilu. A když nevím, vím kam jít. Jak ve své knize psal @austinkleon „Vidíš něco, co stojí za krádež? Šup s tím do pytle na kořist. Potřebuješ trochu inspirace? Otevři pytel.“ To všechno dohromady ti dá nadhled nad tvým problémem. Držím Ti palce v době, kdy fakt nevíš… nezapomeň se mrknout do svého pytle na kořist.
Kreativní Kreatury
Od kluků z Kreativních Kreatur jsem dostal pozvání k nim na stream. Jestli se nechci podělit o to, jak děláme ten náš @kolabocrew design mastermind. A protože se stream neodmítá, tak jsem se chvilku rozpovídal o tom, jak ten mastermind děláme a co nás na tom baví. Už 2 roky. Mrkni na YouTube „KREATURNÍ BULVÁR (říjen 2021) ▬ Novinky, kauzy, appky, hardware a pop kultura“ a dozvíš se, jak jsme mastermindovou partu dali dohromady, kde, co, jak a proč.

Vydal jsem další case study! Udělat proměnu firmě, která se od roku 1994 zabývá IT a vývojem softwaru byla výzva, na kterou se neříká ne. Datasys je rodinná firma. Ale vůbec ne malá. Mají 5 poboček po celé České republice. Původní web měl v základu několik zásadních problémů, které jsme museli vyřešit.

  • Nedařilo se odprezentovat větším firmám to, co se bez problémů zvládne.
  • Prezentace produktů byla nepřehledná.
  • Byla špatně nastavená vizuální komunikace. Malý kontrast na tmavém pozadí, vizuální „těžkost“ a zvolená typografie se špatnou čitelností.
  • Celý web působil hodně anonymně a úplně se ztratil lidský faktor.
  • Spousta věcí se opakovala a nebyla logicky rozřazená.

Jak to probíhalo? Celá case study — poon.cz/reference-datasys
Nebo přišla velká podzimní výzva v podobě workshop s klientem a přípravou na analýzu ekosystému 8 webů. Důvod?
  • Sjednocení komunikace.
  • Přehlednost a dosažitelnost informací pro různé cílové skupiny.
  • Použitelnost platformy…
Vše pohledem UI/UX & obsahového marketingu. S Lídou jsme si docela mákli ale výsledek stál za to. ;)
Workshop s Lídou
Zjistil jsem, že dostat se do pracovního flow mi v průměru trvá půl hodiny. Pak vydržím makat asi 2,5 hodiny. Jak dlouho trvá vám dostat se do flow a jak dlouho se vydržíte soustředit?

Mezi Vánoci jsme vypustili Posviť si! Za celou dobu jsme se viděli přesně 3×. Jednou na úvod, podruhé na focení tohle léto a pak v září u kafe a kompletovali jsme otázky. Vše v mailu. Do rána než jsme to dali ven jich mám přes 300. A za necelý den měl profil @posvitsi přes 1000 sledujících! Krásný vánoční dárek. Díky @michelle_lskt, že se mě tenkrát zeptala na názor, @petrapapezova_design že tomu dala tak pěkný formát a @tomas_drvota že to nám to zprovoznil. A @danprazaku děkujeme za fajn fotky!

V lednu jsem si udělal revizi. Moje aktuální kombo nejpoužívanějších aplikací na každodenní provoz je následující:
  • Sketch! I když už jsem v tomhle asi dost pozadu a dneska se jede víc Figma a tak, mě Sketch pořád vyhovuje. Mám na něm postavených většinu webů, věcí a nakoupeno spoustu šablon a doplňků.
  • Airtable! Na projektový management pro svůj přehled a klid v duši jsem vyzkoušel mraky aplikací. Poslední 2–3 roky mi vyhovuje Airtable. Je to takový hezčí Excel(i když ten úplně nesnáším:)). Na to, mít v projektech přehled a vědět, kde, co, jak a proč ideální.
  • Google Docs! Dělám v nich nabídky, zápis z hovorů, přípravu na workshopy… prostě všechno, kde potřebujete sdílet dokument s dalším člověkem. Rychle, stručně, jasně.
  • Spotify! Appka, bez které to prostě nejde. Hudba a podcasty ve vaší kapse. Přes 40 000 proposlouchaných minut za poslední rok mluví za vše.
Moje appky
Kolabo MAG nás moc baví! Venku už je šestý díl. V rozhovorech máme samé šikovné lidi. Jestli nemáte odběr, tady to můžete napravit. ;) http://kolabo.cz/kolabo-mag

Tak… to by bylo zatím všechno. Zase se ozvu. Kdyby něco, dejte mi vědět a třeba spolu něco vymyslíme. :)
Made on
Tilda