Ondra na Andreu: Jak těžký je podnikat v marketingu v takovým niche marketu jako jsou koně a jezdectví?
Andrea: Strašně těžký! :D Hlavně proto, že ten trh v rámci reklamy a marketingu je 10 až 15 let zpátky. Lidi, co na tom trhu jsou a jsou šikovný, ať jsou to kvalitní jezdci nebo areály, který prostě fungujou, jedou pořád na tý vlně, že fungujou. Že přeci, my jsme tady 20 let, Andrejko, my jsme to zvládli i bez vás. Argumentace toho, že trh se mění a je potřeba, aby fungovali v 21. století, je běh na strašně dlouhou trať. Je náročný je přemlouvat. Třeba webový stránky různých institucí. Je vidět, že byly dělaný třeba v roce “97 nebo 2000 a nikdo s nima nehnul od té doby. Oni pořád jedou na vlně úspěchu. Strašně špatně se s tím pracuje. A přitom si ti lidi zaslouží, aby to celý vypadalo líp. Druhá věc je, že 99 % lidí na tom trhu, tak jsou fakt kvalitní v rámci toho sportu a péče o koně nebo areály. Ale nemají žádnou znalost s marketingem nebo s právem v marketingu. Takže aktuálně je horký téma fotografie a videa, který se reálně zneužívá a porušuje, a ne proto, že by to ty lidi tak chtěli, ale proto, že to prostě neví. Jsem jediná v ČR, která tohle tlačí, snaží se je vzdělávat a pomáhat jim, aby to vypadalo líp a bylo podle českýho práva OK.
Ondra na Andreu: Co lidé v jezdectví nejčastěji řeší a jak jim pomáháte?
Andrea: Těch kategorií je víc i v rámci toho, co jako
Barn Management řešíme. Aktuálně stavím 4 nové divize, který to přesně definuje, a všechny jsou úzce propojený a musí mezi sebou komunikovat a spolupracovat.
- Barn Management, který zatím existuje jako jediný, bude fungovat jako umbrella pro všechny divize a dlouhodobější nebo obecnější marketing a management. Například i produkce na závodech - event management. Vědět, jaký fotografové dorazí, jestli mají akreditace, doprovodné programy a spol… Být k ruce pořadatelům závodů, vzdělávat majitele areálů a jezdce nebo firmy na trhu jezdectví. Zároveň sem spadá i marketing, kdy pomáháme nejen se strategií a exekuzí marketingu a suplujeme marketingový tým, ale řešíme obchod i marketing v trošku vyšším levelu, například i radíme co by se mělo objednávat na základě objednávek. Co funguje a co ne.
- Barn Production. Jednou částí je výroba, kdy řešíme třeba trička s potisky pro oddíly a stáje, výšivky pro jezdce na plachty apod. Spadá sem i grafický support. Od návrhů, tiskových dat, log, bannerů a tak. A řadím například i weby. Dělali jsme webovky třeba pro fyzioterapeutku. Velké překvapení, existují i fyzioterapeuti pro koně. :) Prezentační weby nebo i eshopy. Je to taková malá reklamka.
- Barn Creators bude divize pro ochranu a obchodní zastoupení tvůrců. Videomakeři a fotografové na závodech, ale taky podpora napříč trhem, kdy firmy potřebují kvalitní fotky. Příkladem nás osloví jezdecké potřeby, které potřebují content a my jsme tu od toho, abychom vybrali a zajistili ideálního fotografa pro jejich potřeby. Cenou i kvalitou a děláme i moodboardy, zajišťujeme modely, vizážistky apod.
- Barn Social. Už z názvu je asi jasný, že se tu jedná o pomoc zaměřenou na social media marketing, což je moje domácí půda, a tahle divize se bude věnovat kompletní exekuční části a správě klientských účtů.
- Barn Equestrians. Influenceři. Moje oblíbený téma, srdcová záležitost. Aktuálně zastupuju 10 jezdců exkluzivně a několik lidí jako osobní značky nabízející služby - fyzioterapeutka, certifikovaný přepravce koní aj. Mám tam pár lidí a značek, co jsou i externě. Mojí prací je se o ně starat, vzdělávat je a pomáhat jim v jejich PR a dojednávám partnerství na sezonu nebo na konkrétní kampaně. Jdeme a hledáme na trhu lidi, kteří by se mohli stát ambasadorem dané značky, aby si to hezky sedlo.
Ondra na Andreu: Jaké jsou nejúčinnější metody marketingu, které v rámci agentury děláte a využíváte je při podpoře jezdeckých značek? Co vám funguje?
Andrea: Naprostý základy. Tam je prostě 20 let rozdíl. Ať je to update webu, nasazení FB Pixelu, GA, nebo komunikace na sítích. Je spousta základních věcí, který jim jsou schopný otočit podnikání vzhůru nohama. Je to typicky v onlinu, v offlinu jsou celkem známí a funguje jim. Efekt na začátku je celkem rychlej. Navíc se v jezdecký komunitě všichni znají, nejsou tam miliony lidí.
Ondra na Andreu: Na čem se v jezdeckém marketingu nevyplatí šetřit?
Andrea: Můžu říct na mě? :D To je široký spektrum.
Starter pack, základní marketingová sada, web, sítě a podpora pomocí PPC apod. Tvorba PR je pro jezdecký svět dost osekaná, jelikož tu v ČR je jedno jediné pravidelně navštěvované a čtené médium, a to jsou jezdci.cz. Na tomhle starter packu bych nešetřila, ale jezdecký svět šetří. Obecně. Bavíme se o desetinových částkách oproti našemu klasickému reklamnímu světu. Za tu sadu se pohybujeme třeba v rovině 30 až 50K. U webu je dost těžký se dostat třeba na 30K, to už musí bejt hodně hogo fogo. U eshopu bychom se mohli dostat na hezčí čísla. Správa sociálních sítí eshopu je v normálním světě třeba nad 100K. Tady je těžký se dostat třeba na těch 30K měsíčně. Ony i ty ceny prostě u koní zůstali v 90”.
Ondra na Andreu: Jaké jsou tvoje největší agenturní výzvy? Co nejčastěji řešíš? Co faily?
Andrea: Personální růst. Na to jsem se už i spálila. Já věděla od začátku, že to nemůžu dělat jen já a že potřebuju tým lidí. Navíc nesnášim pocit nenahraditelnosti. Rozčiluje mě, že nemám kdo by mě zastoupil a nezvládnu víc zakázek. Nebo třeba jenom nezvládnu být taky víkend s rodinou. Mám i teď externí tým lidí na dílčí věci, ale teď je moje výzva se fakt rozrůst, abych mohla řešit jen tu umbrellu a řešit ty věci, který mi jdou a jsem v nich dobrá. A na zbytek najmout lidi, který jsou lepší než já. To je jediný způsob, jak se dá efektivně růst. Potřebuju teď pro ty 4 divize 4 schopný lidi, který ty divize budou řídit, a řídit to s mým mindset. Dělám proto všechno, co můžu. Komunikuju a pečuju. Dobrejch markeťáků je spousta, ale já navíc potřebuju, aby ty lidi měli znalost i toho oboru. Aby znali to prostředí a ten přístup. Aby věděli, chápali a respektovali, že nemůžou mít 1000 Kč na hodinu v tomhle světě. Toho se teď celkem bojím. Dávám u pracovních věcí důvěru dost komplikovaně. Jsem náročná na lidi, se kterými dělám, a Barn je moje dítě.
Ondra na Andreu: Jak ti při chodu agentury pomáhá vlastní podcast
Sedlovna? Co ti vlastní tvorba dává a jaký je tvůj vysněný host?
Andrea: Pomáhá mi strašně moc. Můj partner tvrdí, že podcast Sedlovna je můj nejlepší obchodní trik. Potkávám díky němu skvělý lidi. A lidi víc znají mě a vědí, s kým pak mluví. Podařilo se i pár spoluprací s firmama pro moje svěřence. Je to moje srdcovka. Původně mi šlo ale jen o to mít platformu, díky které dám podle mě zajímavým lidem prostor být vyslyšeni.
Co mi dává vlastní tvorba? Využívám jinou část hlavy a zkušeností a otevírá mi to v hlavě další možnost nabírat informace. Není to asi forma odpočinku, ale možná i jo, vedle vedení firmy je Sedlovna fakt hobby. Mě to baví se s těma lidma bavit. Ráda se ptám a každý, kdo se mnou trávil víc jak 5 minut, se diví, na co všechno jsem schopná se zeptat, a to ve smyslu “To přece všichni vědí”, ale pak přijde Andrea a zeptá se.
Vysněný host je Cathrine Laudrup-Dufour, a to by byl pro mě TOP host. Nemyslím si ale, že jsem v pozici, že by se zrovna ona o mě zajímala. Možná bych se ptala na úplně jiný věci než jsou ty prvoplánový. :) Neumím si ale představit tu nervozitu z takovýho nahrávání, protože mám občas panický ataky před rozhovory už teď.