Ondra na Anetu: Aneto, čím se zabýváš a proč?
Aneta: Pomáhám malým podnikatelům organizovat jejich byznys tak, aby mohli růst, aby se jim dařilo, ale zároveň aby se z toho nezbláznili a mohli podnikat klidně a svobodně. Proč to dělám? Mám přirozený talent na organizaci a vyhledávání nejlepších řešení problémů. Uvědomuju si, že ne všichni mají tento talent, a kvůli tomu, že ho nemají, jejich podnikání tolik neprosperuje, jsou zaseknutí a nešťastní. Většinou mají skvělé produkty nebo služby, ale špatně zvládnutou organizaci. Na to pak doplácí jejich byznys, potažmo trpí celá naše ekonomika.
Ondra na Anetu: Kolik hodin denně pracuješ a kdy?
Aneta: Mám poměrně striktně daný režim v tom smyslu, že dopoledne výhradně nemám žádné schůzky. Dopoledne se nikdy s nikým nepotkávám.
Dopoledne se věnuji čemukoliv, co já potřebuji, a odpoledne je možné si mě zamluvit na nějaké setkání, což mě baví a moc ráda se bavím s lidmi. Mám to tak nastavené, naučila jsem se to. Po obědě mi klesá přirozená schopnost se soustředit na něco hlubšího, takže z toho důvodu jsem si to takhle nastavila. Přišla jsem na to díky tomu, že jsem byla před pár lety nějakou dobu v Asii a tam jsem měla možnost si vyzkoušet, že když mám časový posun (je tam minus 6 hodin) a já můžu pracovat dopoledne, kdy mě nikdo neruší, a odpoledne se potkávat s lidmi, kteří tady mají ráno, strašně mi to vyhovuje. Zjistila jsem, že je to pro mě úplně nejlepší způsob fungování.
Kolik hodin pracuju, se vůbec nedá říct. Mám taková období, kdy pracuju na nějakém projektu, chci něco vytvořit i pro sebe na nějakou kampaň, nebo mám u klienta hodně práce, a opravdu hodně pracuju. Což teda znamená, že já nikdy nepřekročím hranici 8 hodin. Je to tím, že pracuju soustředně. Teď mám takové období útlumu. Abych dostála svého
#klidnepodnikani, musím si dát teď klídek. Zrovna aktuálně moc nepracuju. Když se na trackování objeví čtyři a půl až pět hodin práce, je to aktuálně hodně.
Ondra na Anetu: Kde bereš inspiraci?
Aneta: Hodně mě inspirují klienti. Mám možnost se podívat pod pokličku velkému množství firem a projektů. Chodím do výrobních firem, SaaS podnikání, menších podniků typu instalatérství. Vidím tam výzvy, které klienti mají.
Když hodně cestuju, setkávám se s lidmi, kteří vyznávají podobné hodnoty jako já. Pohled na to, jak někdo další řeší svůj byznys, je hodně inspirující.
Ondra na Anetu: Jaké musí mít konzultantka a mentorka pro klidné podnikání znalosti? Čím se odlišuješ?
Aneta: Svůj business mám založený na své přirozenosti a talentu - ve smyslu organizace, přehlednosti, strukturovanosti, zároveň efektivní práce.
Nemyslím si, že znalosti jsou nějakým způsobem klíčové. Prošla jsem různými projekty na pozicích jako projekt manager, provozní, operations, production…Nasbírané zkušenosti si nenechávám pro sebe. Dokážu je přetransportovat do toho, že to pak dokáže pomoct i v jiných firmách. Mám to hodně postavený na zkušenostech, které se mi podařilo přetavit do metodiky.
Co mě odlišuje? Naprostá empatie s konkrétním člověkem, s konkrétním týmem. Bohužel se pořád setkávám na trhu s tím, že existují nástroje na organizaci práce, existují metodiky na projektové řízení, existují spousty chytrých knih, jak to máš dělat, a samozřejmě lidé, kteří učí tyhle věci, což je naprosto v pořádku.
Často se děje to, že do firem přijde někdo, kdo má najetou nějakou metodiku, má na ni nějaký certifikát, ještě ideálně k ní používá nějaký konkrétní nástroj. A naroubuje to do firmy, nehledě na to, co tam sedí za lidi, jakou mají za sebou historii, jaké mají přirozené návyky, jestli ti lidé vůbec chápou, co to je projektové řízení.
Já neroubuju žádné řešení. Jdu do toho týmu, koukám se na ně, jak pracují, ptám se, co dělají, co je trápí a tak dále. Jsem maximálně empatická a pak jim většinou řeknu, že ten nástroj (metodiku) vůbec nepotřebují,protože když netuší, jak se dělá projektový management, je někdy lepší začít něčím jednodušším, třeba zavedením sdíleného kalendáře.
Vím, co firmy řeší, a dlouhou dobu jsem si myslela , že to takhle přece musí dělat každý, že jsem nic nového nevymyslela- že se lidí nejdřív zeptám na důležité věci a teprve potom jim budu vymýšlet nějaké řešení.
Ale pořád zjišťuju, že se to pořád děje - do mikrofirmy o 10 zaměstnancích, která nemá absolutně žádné zkušenosti s tím, jak se taková firma víceméně vůbec řídí, nemá na to vůbec žádné nástroje, lidé mají nulové manažerské schopnosti,přijdu a zjistím, že vymysleli nějaký milestony a teď se mě ptají, jak to mají řídit v Notionu.
Já se jich pak zeptám, jestli ví, jak se Notion používá, a oni mi řeknou, že ne. Jsem z toho hrozně nešťastná, že zaplatili nějakému člověku za to, že jim do hlav mlátil nějakou svoji metodiku.
Ondra na Anetu: PC, nebo Mac?
Aneta: Mac. Na Apple produkty jsem poprvé přešla v první pořádné práci, kde byla jasná infrastruktura = všichni máme Macy, iPhone a Google Workspace. Mně tento setup naprosto vyhovuje. Všechno se děje skoro samo, od synchronizace až po komunikaci mezi zařízeními. Vždy se mi osvědčilo, že hardware mi vydrží strašně dlouho. iPhone mi většinou vydrží kratší čas, ten se snažím vzhledem ke kameře a tvorbě na IG držet více aktuální. Mac mi vydrží x let a nepoznám to na něm.
Ondra na Anetu: Kafe, nebo čaj?
Aneta: Máme rituál s manželem, že si dáváme kafíčko po obědě. Pak se může jet dál, ale bez kafíčka to nejde.
Ondra na Anetu: Nejlepší rada, kterou jsi dostala?
Aneta: Znát svoji cenu. S tím stále bojuju. Mám ji od random holky z coworkingu v Asii.
Ondra na Anetu: Nejlepší rada, kterou bys dala?
Aneta: Poznejte sami sebe. Co chcete, co nechcete, co máte rádi a co zase ne. Nesnažte se roubovat řešení někoho jiného. Choďte na terapii a tyhle věci si tam zodpovězte, je to super.