Na našich webových stránkách používáme soubory cookie, abychom vám poskytli co nejrelevantnější zážitek tím, že si zapamatujeme vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na tlačítko "Přijmout vše" souhlasíte s používáním VŠECH souborů cookie. Můžete však navštívit "Nastavení souborů cookie" a poskytnout kontrolovaný souhlas.
Přehled o ochraně soukromí
Tyto webové stránky používají soubory cookie ke zlepšení vašich zkušeností při procházení webových stránek. Z nich jsou ve vašem prohlížeči uloženy soubory cookie, které jsou klasifikovány jako nezbytné, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webových stránek. Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak tyto webové stránky používáte. Tyto soubory cookie se do vašeho prohlížeče ukládají pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost se z těchto souborů cookie odhlásit. Odhlášení od některých z těchto souborů cookie však může ovlivnit vaše prohlížení.
Nezbytné
Nezbytné soubory cookie jsou naprosto nezbytné pro správné fungování webových stránek. Tyto soubory cookie zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webových stránek, a to anonymně.
Funkční
Disabled
Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Výkonnostní a analytické
Disabled
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

Analytické soubory cookie se používají k pochopení interakce návštěvníků s webovými stránkami. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře odskočení, zdroji návštěvnosti atd.
Reklama a ostatní
Disabled
Reklamní soubory cookie se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookie sledují návštěvníky napříč webovými stránkami a shromažďují informace pro poskytování reklam na míru.

Ostatní nekategorizované soubory cookie jsou ty, které se analyzují a zatím nebyly zařazeny do žádné kategorie.
Kolabo MAG+ w/ Karel Dytrych
3. 8. 2023 6:15
Karla jsem poprvé poznal na networkingu od portálu Na volné noze. Pak jsem byl na jeho kurzu, jak používat jejich nástroj Freelo. Karel je sporťák tělem i duší a sám ví, že ve zdravém těle zdravý duch. Povídali jsme si hlavně o tématu, ve kterém je jako doma, a to produktivita a vedení firmy. Karel je prototyp podnikatele, který naprosto přesně ví, co chce dělat a proč to chce dělat. Myslím, že tenhle letní rozhovor by si měl přečíst každý, kdo se chce někam posunout.

Karla jsem poprvé poznal na networkingu od portálu Na volné noze. Pak jsem byl na jeho kurzu, jak používat jejich nástroj Freelo. Karel je sporťák tělem i duší a sám ví, že ve zdravém těle zdravý duch. Povídali jsme si hlavně o tématu, ve kterém je jako doma, a to produktivita a vedení firmy. Karel je prototyp podnikatele, který naprosto přesně ví, co chce dělat a proč to chce dělat. Myslím, že tenhle letní rozhovor by si měl přečíst každý, kdo se chce někam posunout.

Karle, je to tvoje. 😊
Ondra na Karla: Karle, čím se zabýváš a proč?
Karel: Vedu teď 3 velké projekty. Prvním je Freelo, které zná spousta lidí. Je to nástroj, který by měl zefektivňovat spolupráci týmů. Tam se snažíme, aby to nebylo jen o tom softwaru, ale i o té službě komplexně okolo, což znamená webináře, výuky, edukace trhu, podpora a tak. Druhým projektem je Váš Hosting. Je tam dost podobný překryv v tom, že zjednodušujeme podnikání. Dodáváme servery, které jsou inteligentní a dokážou si spoustu věcí vyřešit samy. Pro lidi je to potom jednodušší si tam rozjet wordpressové weby, mailing apod… Třetí projekt je teď moje dcera. :)

Ondra na Karla: Kolik hodin denně pracuješ a kdy?
Karel: Nooo, to se v průběhu života moc hezky měnilo. Vybavil bych si doby, kdy to bylo 16 hodin. Pak jsem se začal zabývat víc zdravím a zjistil jsem, že by to mělo být rozhodně méně. :D Také teď jsem na 8 až 10 hodinách. Kdyby tu teď seděla moje žena, tak by řekla, že to bude rozhodně víc. Používám na to appku RescueTime, která mi měří a kategorizuje, co dělám. Ne že bych měl problém s prokrastinací, ale snažím se být třeba méně v e-mailu a víc u strategie. Kdo je rodič, tak bude vědět, jak náročný je najít si čas pro tu práci samotnou a zároveň pro tu rodinu.

Ondra na Karla: Kde bereš inspiraci?
Karel: Velkou inspirací jsou klienti samotní. Trávit s nimi čas, ptát se jich na jejich problémy a řešit je. To tě hrozně moc posune. Zároveň je inspirativní podívat se na lidi jako je Elon Musk (a to ho nijak neglorifikuju :D), Arnold Schwarzenegger a další. Vždycky jsem si Total Recall každý léto přečetl. To člověk dostane hodně inspirace. Nějaký čas trávíš na Twitteru, Youtube… tak toho hodně pochytíš i tam. Do toho jsem tak na 2 až 3 konferencích za měsíc, kde máme buď stánek, nebo přednášku.

Ondra na Karla: Jaké musí mít tvůrce a lektor online nástrojů produktivní práce znalosti? Čím se odlišuješ?
Karel: Musí mít široký mezioborový přesah ale i jako v rámci industry. Nějak fungují agentury, nějak fungují výrobní firmy… Je to skládačka. Být hodně do šířky a napříč těmi vertikálami. Máš pak větší zkušenost, jak to funguje v pětičlenném nebo ve třicetičlenné týmu. Odlišuju se asi tím, že jsem i tvůrcem. Vidím tam nejen to, že lektor nějakého online nástroje něco vidí, ale já vidím i to, co je za tím. Když ti někdo dá feedback, že ta appka má vypadat takhle, tak já tam vidím ještě tohle a tohle, protože tam jsou tyhle možnosti, které potřebuje jiná sorta lidí. Můžeš to udělat A nebo B a někde univerzálně. Odkonzultoval jsem hlavně v prvních letech Freela hodně lidí na míru. Potřeboval jsem ty informace nasát. Měl jsem spoustu kurzů na Naučmese.cz.

Ondra na Karla: PC, nebo Mac?
Karel: Používám Mac, protože mám rád svůj čas. :D

Ondra na Karla: Kafe, nebo čaj?
Karel: Obojí. Ale kdybys mi teď namířil pistoli k hlavě, tak bych byl Tým Kafe.

Ondra na Karla: Nejlepší rada, kterou jsi dostal?
Karel: Rad jsem dostal spousty, ale vypíchnul bych jednu od Martina Rozhoně, kterou mi dal jednou u oběda. Aniž by mě tou dobou znal nějak do hloubky, tak prostě: “Už se vys**** na to programování a dělejte marketing a sales, protože jinak se neposunete.” Spousta produktů trpí tím neduhem, že dokud to nebude hotové, tak to nebude nikdo marketovat a prodávat. Oproti USA, kde fake it till you make it… tam je to protipól. Když se koukám na nějakou alokaci budgetu, tak to řeším vždy. To platí u všech produktů. Na co to škálovat na nějaký počet lidí. Důležitější je tam ty lidi sehnat.

Ondra na Karla: Nejlepší rada, kterou bys dal?
Karel: Záleží komu, zároveň si nepřijdu, že bych měl rozdávat rady. Myslím si, že na celý můj život a na to, jak se mi daří v pracovní stránce, mělo zaměření se na vlastní zdraví. Takových těch několik S. Spánek, strava, sport… Být sám v kondici a ten pohyb zařídí, že ty myšlenky chodí samy. Většinou lidem kecám do toho, ať se hýbou nebo jedí zdravě a potom až cokoliv dalšího.
Ondra na Karla: Přijdeš si produktivní? Jaký je tvůj ultimátní hack, když se ti nechce něco dělat?
Karel: Typicky, i když toho mám hodně, tak si vezmu náš offline Freelo blok a napíšu si tam ty checkboxy na papír. 3 věci, které chci ten den udělat. Pak když se mi něco nechce, tak vím, že je to ta první věc, kterou musím udělat… jinak přijde klasika… teďka už je oběd, zítra je taky den… umím to odposouvat. Času mi nejvíc berou přípravy na přednášky nebo psaní článků. Jakmile jsem v první čtvrtině, tak už to jde samo. Nejhorší je to odstartovat. A to může být taky, když třeba ve Frellu měníme organizační strukturu, že zavádíme nějakou novou roli. Jaké budou její zodpovědnosti, celé to zhmotnit a sepsat. Typicky to, co se má sepsat, je náročný. Sednout si před prázdnou A4… Naštěstí teď už máme ChatGPT, tak je to jednodušší pro kickoff těch věcí.

Ondra na Karla: Stojíš za aplikací Freelo a dalšími projekty. S jakými výzvami se jako šéf, zároveň tvář projektů nejčastěji potýkáš?
Karel: V minulosti jsem za komfortní zóny chodil s prvnimi přednáškami. Třeba první Barcamp před 8 lety. Tam jsem se rozklepanej postavil před 50 lidí. Když to člověk opakuje, tak se postupně do komfortní zóny dostane. Stále zůstává ale to, aby si z toho lidé něco vzali, aby to nebyl provar… Největší výzvy jsou dnes v HR. Nás už není málo. Je nás kolem 30. Když řešíš, že musí z týmu někdo odejít… Musíš říct i ty nepříjemný věci a musíš je říct, jinak to nejde. Někdy víš, že ten kontext lidi nepochopí, ale objektivně tam je. To je výzva. Tam se asi do komfortní zóny nikdy nedostanu.

Ondra na Karla: Jaké 3 největší podnikatelské facky si dostal?
Karel: První je určitě z doby, kdy jsem vedl digitální agenturu. Jeden náš tehdejší klient nám přetáhnul značnou část firmy a pak odešel. Byl to náš největší klient. Ze dne na den. To je na zavření. Najednou máš pryč hodnotu v těch lidech, polovičku revenue firmy… Ale člověk se jednou, dvakrát vyspí a dostane chuť se s tím poprat. Druhou facku jsem si dal sám sobě. V éře digitální agentury jsme dělali e-shopy. Založili jsme si s kamarády e-shop Sport Hero. Měla to být naše výkladní skříň. Chtěli jsme to naprogramovat přesně tak, jak se to má, dávat 5 % na dobré věci. “Do sport, do good” bylo naše motto. Sport nám byl všem dost blízký. Tenkrát jsme tam programovali třeba detekce a filtrování podle barev, to moc shopů nemělo, a dnes je to už běžný. 2 roky jsme se s tím trápili. Rok nám trvalo to spustit. A pak jsme zjistili, že nikdo z nás nechce být prodavač bot. :D Zabiješ 2 roky času a utopíš spoustu peněz pro něco, co nechceš dělat. Prodej mi není blízký. Tak jsme to měli rozdělené, tak vlastně e-shop nikdo nechtěl dělat. Třetí facku… no… to už bude asi nějaká facička. :D Nebo na ni ještě čekám. Pár pohlavků by tam bylo, ale zatím žádná velká neproběhla.

Ondra na Karla: Pro mě je Freelo jedna z největších inspirací, co se toho naškálování produktu bez investora týče. Co bys poradil někomu, kdo má nápad nebo řeší už svoje podnikání a neví, jestli s tím jít za investorem nebo to řešit po vlastní ose? Jaké otázky by si měl každý položit?
Karel: Asi ta největší otázka je: Kam až jsem schopný to sám dostrkat pomocí vlastní zdrojů. Díval bych se na to optikou, když už tam investora potřebuju, tak abych mu ukázal, co nejvíc to půjde. Když za někým přijdu, budu chtít 5 milionů, tak se stávám zaměstnancem. Investor bude mít 90 % a já 10 %. Nebudou to úplně dobré podmínky. Druhá otázka by byla, jestli jsem OK s tím, že ztrácím svobodu. Pro mě je svoboda strašně důležitá a jsem rád, že všechny ty projekty jsou bez investora. Jedinému, komu se musím zodpovídat, jsou moji klienti. A nejsou to zároveň lidi, kteří mi budou diktovat, co mám dělat. Znám spoustu lidí, kteří mají úspěšné podnikání ale v rovině toho, že to nemohou rozhodovat a musí vyplňovat x různých reportů… a zpovídání se z toho, co někdy neovlivníš. Je krize, čísla nejsou takové apod. Jsou projekty, které se bez investora neobejdou. Nechci říkat, že investor je špatně. Ten systém musí nějak fungovat. Když bych rozjížděl nějaký svůj projekt, tak bych se snažil nejdřív validovat svoje zdroje. Pokud jsem schopný to daleko dotáhnout sám, možná se dostanu i do bodu, že si řeknu, že vlastně už investora nepotřebuju. A nebo jo, ale na úplně jiný účel, třeba na nějakou expanzi a tak. To už jsou pak úplně jiné podmínky.

Ondra na Karla: Umět prodat svoji práci je jedním ze základů úspěšného podnikání. Jaké 3 akční kroky bys poradil lidem, kteří tápou s obchodem? Jak se k prodeji postavit a co je potřeba znát?
Karel: Já už říkal, že co se týče obchodu, jsem poleno. Měl jsem na to celý život takový ten nezdravý pohled, že obchodník je někdo, koho vyhodí dveřmi, přijde oknem, a když ani to nevyjde, tak komínem. V dnešní době už to tak není. Poradil bych, aby si všichni zašli na veřejné školení Petra Bernadiče. Byl jsem u něj asi 2 roky zpátky. Teď se dobře známe a spolupracujeme. Už vím, že se to dá dělat eticky. Že se dá dělat něco jako konzultativní prodej. Kdy řeším jen ty potřeby klienta a nic dalšího. Neskutečně mi to otevřelo oči. Teď máme ve Freelu obchodní oddělení, které jsme 7 let neměli. Druhá věc jsou podcasty, kde se obchod řeší. Ať je to SalesHero, Jan Laibl, Bítubíčko… je jich hodně. Myslím, že ti to dá fajn vhled do toho, jak to dělá někdo jiný a jak k tomu přistupuje. Prodej se podcastem předává fakt dobře. My děláme ještě to, že si domlouváme s podobnýma firmama mastermind pro obchodníky. To tě nestojí nic a vznikne z toho spousta skvělých myšlenek.
Ondra na Karla: Jak složité je budovat produkt, který vlastně po světě už xkrát existuje? Na co by si měli dát lidé, kteří budují podobné věci, pozor? Co byste udělali jinak?
Karel: Je to těžký, pokud nemáš produkt, který umí léčit rakovinu, která zatím léčit nejde. Nebo nedoletíš na Mars. Ještě k tomu, když to industry nestartuje, ale jsou tu firmy, které mají roky historii. V tu chvíli je potřeba se výrazně odlišit jak brandově, tak komunikací a produktem. Šli jsme do toho vědomě. Můžeš to specializovat na nějakou oblast. Třeba CRM pro právníky, aby tam byl dobře podchycený nějaký jejich proces. U těch SaaS toolů si myslím, že tu ještě prostor je. Když si vezmu jednu vertikálu a tu pořeším po celým světě. Druhá možnost je, pokud u nějakých detailů a nuancí jsi schopný to prohloubit. Nemůžeš ale čekat, že budeš mít takovou tu “hokejku”, ale že to bude běh na dlouhou trať. My jsme ten běh na dlouhou trať chtěli, nevadilo nám to. Máme tam už spoustu drobností. Když mi někdo dá podobnou otázku, tak říkám, že high level řešíme stejný problém, ale lišíme se v drobnostech, které dokážou ušetřit čas.

Ondra na Karla: Jaký je největší pain, se kterým se setkáváš u projektového řízení? Jakou chybu lidé stále opakují a jak ji napravit?
Karel: Největší pain je to, že to neřeší. Nedávají tomu ten čas. Někdy to jde přímo od vedení. Můžeš mít dole super zodpovědné lidi, ale když ti pak přijde úkol od šéfa přes Whatsapp, přes hlasovky… jak to pak zorganizovat. S tím se setkávám dnes a denně. Po půl roce potřebuješ najít podklady k projektu a otevíráš mail, projektový nástroj, drive a ve finále zjistíš, že je to někde v chatu. :D Holt musíš být na lidi občas hnusnej a vyžadovat ty pravidla, které si nastavíte. To bys jinak musel zakázat všechny tooly a říct, že není jiná cesta. A stejně bys pak šel za kolegou vedle do kanceláře, řekl mu to a pak by na to zapomněl. Myslím, že ten problém extra nevymizí. Lidi v tom nevidí tu důležitost a chtějí si ušetřit ten čas, takže to radši namluví do hlasovky. To se pak vrací jak bumerang.

Ondra na Karla: Na jakých základech stavíte marketing Freela? Co je pro vás alfa a omega úspěšné propagace?
Karel: Neřekl bych, že děláme nějakou raketovou vědu, co se týče marketingu. Spíš si myslím, že je to v našem případě o konzistenci. 5 let vydáváme podcast. V rámci něho máme stejný vizuál. Hostovi třeba přilepíme pirátský knírek, dřevěnou ruku, nebo pásku přes oko. :D Máme mindmapu všech touchpointů ve smyslu toho, že máme třeba YouTube, Blog, Performance, Facebook… a s každým se snažíme pracovat. Říct si, jakou cílovou skupinu tam chceme oslovit. Zároveň kolik zdrojů do toho chceme dát. Průběžně se to snažíme všechno zlepšovat. Spoustu věcí se snažíme používat algoritmicky. Co to je? Třeba to, že uživatel používá nějakou funkci a my mu k tomu pošleme článek nebo návod. Nebo třeba že vykázal čas, ale nemá vystavené faktury, takže je může vystavit. Takové tipy. Máme tu mapu a po ní se snažíme chodit. Máme fakt velký excel, kde to vyhodnocujeme. Na kolik to šlo lidí, jaký byl open rate apod… Za mě jsou to vlastně 3 pilíře. Konzistence, vyhodnocování a nezanedbávání. Tím, že je nás víc, tak je pro nás spíš problém najít ten čas na brainstorming. Ta operativa nad těmi touchpointy bere dost času a energie.

Ondra na Karla: Hodně stavíte na lidech. Jak předáváte lidem společnou vizi? A jak si do týmu vybíráte lidi, který k vám skvěle zapadnou?
Karel: Máme definované základní pilíře, což je smysl, poslání, vize. Snažíme se do toho propisovat i nějaké naše hodnoty, které jsou pro nás důležité. Teď je období, kdy se snažíme to mít všechno ještě více formalizované. Aby tím žila celá firma. Třeba zrovna včera mi kolegyně říkala, že zaučovala nového kolegu, a i když to nemá v popisu, tak mu to všechno představila. Zároveň s tím pracujeme i směrem od lidí k nám. Co nám vyplnil do dotazníků, jak na nás působil, jak se s námi bavil… teď jdeme ještě více do hloubky. Máme společné události, kde se bavíme o věcech. První čtvrtek v měsíci máme Maják, tam sdílíme, co se ve firmě děje, kdo je na co hrdý, co dodělal. Je to prostor k tomu se o tom bavit. Jednou za 3 měsíce děláme týmové retrospektivy, dáme červené a zelené lepíky a probíráme, co se daří a co zase ne. Firemní kultura nejde diktovat. Podle toho, jaký je šéf, tak taková bude firemní kultura. Nikdo se nebude řídit podle příručky, když vidí šéfa, který se chová jako hovado.
Ondra na Karla: Líbí se mi, jak k podnikání přistupuješ udržitelně. Děláš si třeba nějaké revize v průběhu roku a děláš změny, které vedou k jiným změnám?
Karel: Teď ne, ale řeknu, jak jsem to měl, než se narodila dcera. Je taková věc, která se jmenuje Year Compas. Vypíšeš si všechno potřebné, projdeš minulý rok, kdo tě ovlivnil a koho třeba ty… Záleží, jak moc dlouho se s tím chceš crcat. :D Můžeš to mít za 2 hodiny hotové nebo s tím strávit 3 dny. Já tím strávil spíš delší čas, protože mě to bavilo o tom přemýšlet. Každý rok si třeba píšu takové shrnutí roku. Článek plus fotky, hodně zaměřené na podnikání. Nebo jsem si dělal mindmapu na další rok, všechny ty oblasti a cíle. Líbilo se mi, jak je to vizuální. Vždycky v prosinci, když se do toho podaří odjet, tak je to super. Povedlo se mi třeba jet to řešit na Bali, Mexika. Jak je člověk v jiné time zóně a koukáš do rýžového políčka, tak tě napadá spousta věcí. Teď to nedělám, ale určitě to doženu. :D V rámci Freela máme Kapitánské retrospektivy, kde se sejdeme 3 co-foundeři a snažíme se vzájemně zlepšovat a posouvat. Dáváme si hodně feedbacku. Doporučil bych Essential college, což je parta psychologů, která se z nás pokouší dělat lepší manažery. Přeci jen jsme 2 programátoři a 1 uxák, kteří se pokoušejí dělat větší firmu. Můžeš to dělat selským rozumem, ale od 30 lidí výš je to lepší, když ti to někdo řekne. :)

Ondra na Karla: Projekt, na který jsi nejvíc hrdý?
Karel: Moje dcera Marlene Ella. Kdo nemá děti, tak to nechápe, já bych to taky nechápal. To je projekt, ze kterého máš jen čistou radost. Na konci chceš, aby z toho byl vyrovnaný a spokojený člověk, který se neztratí. Prostě šťastný člověk, který má hodnoty. Když bychom ten rozhovor dělali rok a půl zpátky, tak by ta odpověď byla asi víc podnikatelská. Nedá se to s něčím srovnávat.

Ondra na Karla: Máš nějaké denní rutiny?
Karel: Aktuálně pokulhávají. Měl jsem studenou sprchu, zdravou snídani, ideálně si ráno zacvičit. To mi dost pomáhalo udržovat zdraví v pohodě. Pak si naplánovat den, třeba jen na papír 4 checkboxy a jet podle toho.

Ondra na Karla: Tvoje guilty pleasure?
Karel: Crème de la Crème. Naše dítě na tom vyrostlo, když byla žena těhotná, a já si od té doby takhle guilty pleasuruju s kelímkem pistáciové. :D

Ondra na Karla: Jak nejčastěji odpočíváš?
Karel: Když vyrazíme do lesa. Strašně nabíjející. Ono je to podle mě i změřený, že po nějakém počtu minut v zeleni se vyplavují hormony nějaké. Obrovský recharge je pro mě vždycky v zimě na měsíc nebo dva Las Palmas. Změna prostředí a potkávání se s Čechy, co třeba taky podnikají, je úplně super. Většinou tam mám pár věcí, což je osvobozující. Je tam 4 km dlouhá pláž, okolo které je jedno Airbnb vedle druhého. Je to nesrovnatelný, když hned ráno vyjdeš na pláž, jdeš si zaběhat, vykoupeš se v oceánu a najednou do pracovního dne vstupuješ s úplně jinou energií než tady u nás. Měsíc mě většinou nabije na pár dalších měsíců tady. Komukoliv, kdo se cítí vyhořele nebo potřebuje změnu, tak ať někam vyjede a změní prostředí. Okamžitě uvidí tu změnu!

Díky Karle!
Made on
Tilda