Na našich webových stránkách používáme soubory cookie, abychom vám poskytli co nejrelevantnější zážitek tím, že si zapamatujeme vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na tlačítko "Přijmout vše" souhlasíte s používáním VŠECH souborů cookie. Můžete však navštívit "Nastavení souborů cookie" a poskytnout kontrolovaný souhlas.
Přehled o ochraně soukromí
Tyto webové stránky používají soubory cookie ke zlepšení vašich zkušeností při procházení webových stránek. Z nich jsou ve vašem prohlížeči uloženy soubory cookie, které jsou klasifikovány jako nezbytné, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webových stránek. Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak tyto webové stránky používáte. Tyto soubory cookie se do vašeho prohlížeče ukládají pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost se z těchto souborů cookie odhlásit. Odhlášení od některých z těchto souborů cookie však může ovlivnit vaše prohlížení.
Nezbytné
Nezbytné soubory cookie jsou naprosto nezbytné pro správné fungování webových stránek. Tyto soubory cookie zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webových stránek, a to anonymně.
Funkční
Disabled
Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Výkonnostní a analytické
Disabled
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

Analytické soubory cookie se používají k pochopení interakce návštěvníků s webovými stránkami. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře odskočení, zdroji návštěvnosti atd.
Reklama a ostatní
Disabled
Reklamní soubory cookie se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookie sledují návštěvníky napříč webovými stránkami a shromažďují informace pro poskytování reklam na míru.

Ostatní nekategorizované soubory cookie jsou ty, které se analyzují a zatím nebyly zařazeny do žádné kategorie.
Kolabo MAG+ w/ Klára Mouchová
1. 12. 2022 8:32
S Klárou se už několik let vidíme hlavně na Instagramu. Občas se mihneme u klienta nebo na školení. Jestli děláte sítě, Klára vám poskytne dost autentický pohled do světa správy sociálních a vedení agentury. Mně se líbí, jak to celé komunikuje a prezentuje. Bez kudrlinek, upřímně a s rozumem.

S Klárou se už několik let vidíme hlavně na Instagramu. Občas se mihneme u klienta nebo na školení. Jestli děláte sítě, tak vám Klára poskytne dost autentický pohled do světa marketingu, správy sociálních a vedení agentury. Mně se líbí, jak to celé komunikuje a prezentuje. Bez kudrlinek, upřímně a s rozumem.

Kláro, je to tvoje. 😊
Ondra na Kláru: Kláro, čím se zabýváš a proč?
Klára: Učím podnikatele, malé a střední firmy používat sociální sítě tak, aby jejich značky rostly. I když na to nemají příliš velké rozpočty a moc času. Proč? Vyzkoušela jsem si práci i pro větší firmy a zjistila jsem, že je mi příjemnější pracovat pro menší značky, které to nemůžou tlačit penězi. V době, kdy jsem pro větší značky pracovala, tak to fungovalo tak, že oni na ty sítě sypaly obsah a nějaký peníze a moc to nevyhodnocovali.
Prostě máme Facebook a Instagram a něco tam děláme. Ty malý značky právě vyhodnocovat potřebují, potřebují zjišťovat, jestli jim to k něčemu je, jestli to pomáhá jejich byznysu. A to je to, co mě na tom baví. U malých značek je výhoda ta, že ty lidi tam mají větší kontakt s tím samotným brandem. Přesně vám řeknou: takhle my nemluvíme, tohle nechceme dělat atd. A není to žádný brand manažer, který sedí někde v kanceláři a má tam 80stránkové pdfko, co dostal z centrály, a neví, co si pod tím má představit.

Ondra na Kláru: Kolik hodin denně pracuješ a kdy?
Klára: To je pro mě teď docela těžká otázka. Jak mám rok a půl starý dítě, tak se mi to hodně mění. Pracuju jen v okamžiku, kdy mám paní na hlídání. Což je limitující. Takže můžu pracovat 2 dny v týdnu. Pokouším se udělat občas něco za běhu, ale moc to nejde. Spousta maminek na mateřský říká, že pracují v noci, potom, co jejich dítě usne, což nechápu. Já večer, když malý spí, tak jsem vorvaná jak borůvka, a zvlášť u té kreativní práce to nejde. Maximálně odpovím na pár mailů.

Ondra na Kláru: Kde bereš inspiraci?
Klára: Všude možně a hodně online. Dělám si spoustu screenshotů věcí, které mě někde zaujmou. Dřív jsem si to dávala všechno jen do foťáku, a když se mě někdo na nějaký příklad zeptal, tak jsem to hledala. Teďka si to snažím trošku zorganizovat a buduji si second brain v Notion, kam to dávám včetně tagů a tak, abych s tím dokázala jednoduše a rychle pracovat.

Ondra na Kláru: Jaké musí mít social media manažer znalosti? Čím se odlišuješ?
Klára: Je to podle mě dost podceňovaná funkce, kde si lidé myslí, že stačí, když umíš s Facebookem a vypublikuješ post. Často se setkávám s tím, že když řeknu, že jsem měla celodenní školení sociálních sítí, tak se na mě lidi podívají a říkají něco ve stylu, co se na tom dá celý den učit proboha! Přitom social media manager je trošku grafik, trošku copywriter, trošku analytik, trošku videomaker a musí těch věcí umět strašně moc. Často jim však chybí nějaké strategické uvažování. Dávat posty na sítě není zrovna složité, ale propojit to s cíli, celkovou strategií značky tak, aby to značce něco přinášelo, tak to je skill, který každý nemá.

Ondra na Kláru: PC, nebo Mac?
Klára: Mac. Jsem jablíčkář už asi 12 let. Pro lidi na sítích mi to přijde zásadní třeba kvůli Airdropu. Když si udělám nějakou grafiku a potřebuju to dostat rychle do telefonu, abych to mohla poslat na sítě, je to nejrychlejší. Když pracuju s někým, kdo má Windows, tak řeší přes co a kam to synchronizovat. To by mi hráblo. Celková provázanost toho Apple ekosystému je úplně super. Nejsem ajťák a potřebuju si to ladit.

Ondra na Kláru: Kafe, nebo čaj?
Klára: Když je dobrý kafe, tak dám přednost vždycky jemu. Ráno si dávám spíš čaj a kafe si dávám většinou odpoledne, protože mě nastartuje.

Ondra na Kláru: Nejlepší rada, co si dostala?
Klára: To, co o tobě někdo píše online, většinou více vypovídá o něm než o tobě. Pracovala jsem s holkou, která měla YouTube kanál od 13 let. Já s ní pracovala, když jí bylo kolem 20. Tak mi říkala, že málem spadla do anorexie, protože jí lidi psali pod videa, že je tlustá apod. A to když ti je pak třeba 15, tak to tě dost ovlivní. My kolem 30 už to máme více na háku. :) Obecně když lidi, kteří na něčem dělají a pak to pošlou do světa, tak konkrétně v Čechách se ti vrátí většinou kritika. To je hrozně jednoduché se tím nechat zadupat.

Ondra na Kláru: Nejlepší rada, co bys dala?
Klára: Neexistuje jediná správná cesta. Škola nás tak nějak vede k tomu, že je jediná cesta k výsledku. Ale to v životě není. Dřív jsem se snažila všechno dělat správně, a když to někdo dělal jinak, tak jsem si myslela, že je to automaticky špatně. Ale těch cest k jednomu cíli, ať už v marketingu, životě nebo čemkoliv jiném, může být spousta.
Ondra na Kláru: Jakou sociální síť máš nejraději?
Klára: Nejradši mám asi Instagram. I když mě poslední dobou dost vypekl s těmi změnami. Teď vám budeme víc doporučovat obsah. Né, teď vám budeme víc tlačit videa atd. Je to trošku love-hate. Ale trávím na něm nejvíce času.

Ondra na Kláru: Co by měla obsahovat každá strategie na sociální sítě?
Klára: Silný insight do cílovky. Jak jsme se bavili o tom, co by měl umět social media manager, tak by měl umět hlavně empatii. Umět se vcítit do toho, co ta cílovka klienta chce a po čem touží. Když ta firma jen chrlí obsah, tak to nefunguje. Když na to půjdou opačně a zamyslí se nad tím, jak s lidmi můžou budovat vztahy, jak je můžou pobavit a co jim říkat, tak to bude rozhodně lepší.

Ondra na Kláru: Sociální sítě jsou dost dynamické prostředí. Z jakých zdrojů chytáš novinky? A jak často?
Klára: Asi z newsletterů Matta Navarry, on týdně sepisuje novinky, ale někdy mi to přijde až moc hutné. Jinak se dívám přímo na oficiální zdroje. To znamená blogy Mety, na Instagramu frčí Adam Mosseri a jeho krátká videa o tom, co zrovna na Instagramu dělají nového. Jinak ještě WeRSM, to je web, kde publikují novinky. A z českých je dobrý Newsfeed.cz. Nevyhledávám to cíleně, ale vždycky to ke mně nějak doputuje právě skrze sítě.

Ondra na Kláru: Nejčastější problémy klientů, pro které spravuješ sítě?
Klára: Nemají strategii. Nemají člověka, který by jim to spravoval. Chtěli by si to dělat sami, ale nejsou v tom dobrý. Nebaví je to.

Ondra na Kláru: Do čeho by měl klient, který na sítích začíná, zainvestovat jako první?
Klára: Záleží, v jaké je fázi. Vezmeme třeba menší značku, která začíná. Nemají web ani Instagram. Jsou prostě na startu. Třeba květinářství. :) Jestli to myslí vážně, tak je fajn projít nějaké školení, kdy jim někdo vysvětlí, co dělat a co nedělat. Zároveň se tam dozví, jak často publikovat a jak by takový post měl vlastně vypadat. Když není člověk kovaný v marketingu, tak se rovnou vyhne chybám. Připravit si strategii není zrovna složité, není potřeba to složitě vymýšlet. Můžou si to udělat buď sami, nebo si někoho vzít na konzultaci. Jsem velký propagátor toho, že když něco neumím, měla bych to na někoho outsourcovat. Všichni mají dojem, že to musí dělat sami. Zapnou si sami kampaně, postaví web a obsah si taky obstarám. To je ve výsledku zahlcující. A výsledek bude nic moc. Když si někoho najmou, kdo jim řekne, co a jak, a třeba jim poradí s nějakou šablonou, tak to bude lepší. Když to vezmu finančně a nějaký úkol mi zabere 16 hodin mého času, tak na to radši zaplatím profíka, který to bude mít za 3, vyplatí se mi na to někoho zaplatit.

Ondra na Kláru: Na co bych si měl dát jako správce sítí pozor?
Klára: Mít všechno dobře zabezpečené. Těch ukradených Instagramů je spousty. Mít všude 2FA. To je moje oblíbené téma,které točím všude a pořád. Mít silná hesla a 2FA se všemi svými spolupracovníky, kteří na tom projektu taky dělají. Mít tam připojené jen lidi, kteří na tom něco dělají a nemít tam všechny lidi z firmy. Pak se stává, že někdo klikne třeba na nějaký podvodný e-mail a nabourá se jim do profilu. A tím pádem rovnou i do reklamního účtu. Je to opomíjené téma.

Ondra na Kláru: Máš nějaké oblíbené appky na správu sítí?
Klára: Teďka jsem objevila appku Beatleap, která ti umožní sestříhat záběry automaticky do hudby. Takže když chceš udělat nějaký vlog, vyberete si track a je z toho Reels na pár kliknutí. Většinou si klienti stěžují, že na stříhání Reels nemají čas, že to zabere x hodin, a tohle je zjednodušený způsob, jak udělat pěkné reelsko. Potom jsem dlouho používala na stories Unfold nebo Mojo, tam se to dá hezky rozanimovat. Jinak Canva. Canva je můj denní chleba. :)

Ondra na Kláru: Proč ses pustila do vlastní Více než agentury a nejsi freelancer?
Klára: My jsme to zakládali s kolegou. On byl analytik a PPCčkař. Vzniklo to z potřeby, prodat další subjekt, který by klientovi mohl pomoct. Firma už třeba měla vybrané budgety na freelancery nebo externisty. Ale když to bylo pod jedným s.r.o., tak udělat upsell na další služby bylo o dost jednodušší. Takže abychom se mohli více propojovat a dělat marketing pro klienty ještě strategičtěji, tak jsme to založili. Tím, že víme, že ten klient je fajn, je výhoda tam dotáhnout další kolegy.

Ondra na Kláru: Jaké jsou tvoje největší agenturní výzvy?
Klára: Když jsem to zakládala, tak jsem si to představovala jak Hurvínek válku. Myslela jsem, že založení s.r.o. je jen něco na papíře a jinak to bude fungovat úplně stejně, jako když jsem byla freelancer. Ale je to úplně jiná hra na jiném hřišti a levelu. To byl šok. Co je totální peklo, tak to je účetnictví a fakturace apod. Na to mám lidi, protože jsem na to úplně natvrdlá. :) Co mě na tom naopak baví, je to, že když mám pod sebou lidi, tak dokážu daleko líp chránit jejich hranice work life balance. Takže když klient napíše, že něco potřebuje nejlépe do zítra, tak já řeknu, že se to nezvládne, protože ty lidi jsou vytížení. Ale když to bylo jen na mě jako freelancerovi, tak jasně, udělám to hned. Pak jsem nespala a dělala to po nocích. Takže mi nedělá problém říkat tolik NE.

Ondra na Kláru: Jak si organizuješ čas?
Klára: Já jsme plánovací typ. Nejdříve mi do toho hodil vidle Covid a pak dítě. S dítětem se nedá plánovat vůbec nic. :) Používám papírový diář. Vyzkoušela jsem snad všechny to-do appky na světě a nejsem schopná fungovat jenom v digitálu. Teďka zkouším, jaký systém mi bude fungovat. Dřív jsem měla hodně schůzek a potřebovala jsem si plánovat hodně věcí a zapisovat. Pak schůzky odpadly. Takže jsem začala potřebovat něco jiného. Teď s dítětem je to zase jiné a měla bych si na to zvyknout. Najednou, když třeba dítě nebo chůva onemocní nebo se vys*** něco jiného a já na to nejsem připravená, tak mi to dělá strašný problém. Google kalendář sdílený s manželem je nutnost. Abychom věděli, kdo je kde a kdo má dítě. To byla jedna z věcí, kterou jsme založili dítěti, hned jak se narodilo – kalendář.

Do papírového diáře si píšu týdenní to-do listy. Používám rolling-weekly techniku. Najednou máš přehled, co jsi začal a třeba nestihnul dokončit. Pak si to odškrtáváš a hrozně to pomáhá.

Ondra na Kláru: Projekt, na který jsi nejvíc hrdá?
Klára: V tom agenturním byznysu se často stává, že se ty agentury u klientů hodně mění. My jsme od roku 2018 až do loňského jara pracovali pro cestovní kancelář ČEDOK. Dělali jsme jim Facebook a Instagram. Jsem hrdá na to, že jsme to udrželi tak dlouho. Bylo to dost náročné. Jsme malá agentura a dělali jsme 5 příspěvků týdně. Bylo to dost rychloobrátkové. Jak dělají last minute zájezdy, tak se nedá připravit content na měsíc dopředu, ale z týdne na týden. Zároveň je to motivace i pro menší agentury, že jsi oproti velkým hráčům schopen konkurovat třeba 4 roky v kuse.

Ondra na Kláru: Máš nějaké denní rutiny?
Klára: Většinou mám ranní rutinu. Připravím si věci, sednu k počítači, naplánuju věci. Teďka si dávám nedělní plánovací rutinu. Mám to i v kalendáři, aby to všichni věděli. Jinak se z toho chaosu zblázním. :)

Ondra na Kláru: Tvoje guilty pleasure?
Klára: Instagramový profil Influencers in the Wild, kam lidé posílají záznamy lidí, kteří se někde natáčí a nebo tancují videa na TikTok. To je profil, u kterého si řeknu, že tahle civilizace si zaslouží vymřít. :D Pak se to musí vyvážit něčím pozitivním. :D

Ondra na Kláru: Jak nejčastěji odpočíváš?
Klára: Poslechem hudby nebo podcastů. Případně na procházce a kočárem. Malý ale už chce chodit sám, takže mi to končí. :) Strašně ráda čtu. Jak beletrii, tak fakta. Pomáhá mi to rozvíjet jazyk. V socialu píšeš furt mikro copy. Tam není prostor to okecávat. Takže si ráda počtu něco delšího.

Moje top 3 knihy jsou třeba:
  • Do Less – Hodně zaměřené na ženy. Ideální na to si to přečíst, když jsem byla ve stresu a přepracovaná.
  • Building a Second Brain – Podle ní si teďka stavím druhý mozek v Notion. Přišla v pravý čas, když jsem to řešila.
  • Respektovat a být respektován – O výchově a komunikaci. Strašně fajn framework, který kdybychom všichni používali, lépe by se nám žilo.

Moje top 5 podcasty jsou třeba:
  • Trendspotting – Nabitý informacemi a nevynechám jediný díl! Je to k věci. Nemám čas na dlouhé kecací podcasty.
  • Tvůrcast – Taky úplně super. Hlavně ta stopáž do 15 minut a bezva obsah.
  • Píárko – Tam si trošku vybírám, ale taky super!
  • Výtah – Od Holek z marketingu, kde jsem byla mimochodem i hostem.
  • Kanárci v síti – Všechno kolem sítí a hodně zajímavé.

Díky Kláro!
Made on
Tilda