Ondra na Kláru: Jakou sociální síť máš nejraději?
Klára: Nejradši mám asi Instagram. I když mě poslední dobou dost vypekl s těmi změnami. Teď vám budeme víc doporučovat obsah. Né, teď vám budeme víc tlačit videa atd. Je to trošku love-hate. Ale trávím na něm nejvíce času.
Ondra na Kláru: Co by měla obsahovat každá strategie na sociální sítě?
Klára: Silný insight do cílovky.
Jak jsme se bavili o tom, co by měl umět social media manager, tak by měl umět hlavně empatii. Umět se vcítit do toho, co ta cílovka klienta chce a po čem touží. Když ta firma jen chrlí obsah, tak to nefunguje. Když na to půjdou opačně a zamyslí se nad tím, jak s lidmi můžou budovat vztahy, jak je můžou pobavit a co jim říkat, tak to bude rozhodně lepší.
Ondra na Kláru: Sociální sítě jsou dost dynamické prostředí. Z jakých zdrojů chytáš novinky? A jak často?
Klára: Asi z newsletterů
Matta Navarry, on týdně sepisuje novinky, ale někdy mi to přijde až moc hutné. Jinak se dívám přímo na oficiální zdroje. To znamená blogy Mety, na Instagramu frčí
Adam Mosseri a jeho krátká videa o tom, co zrovna na Instagramu dělají nového. Jinak ještě
WeRSM, to je web, kde publikují novinky. A z českých je dobrý Newsfeed.cz. Nevyhledávám to cíleně, ale vždycky to ke mně nějak doputuje právě skrze sítě.
Ondra na Kláru: Nejčastější problémy klientů, pro které spravuješ sítě?
Klára: Nemají strategii. Nemají člověka, který by jim to spravoval. Chtěli by si to dělat sami, ale nejsou v tom dobrý. Nebaví je to.
Ondra na Kláru: Do čeho by měl klient, který na sítích začíná, zainvestovat jako první?
Klára: Záleží, v jaké je fázi. Vezmeme třeba menší značku, která začíná. Nemají web ani Instagram. Jsou prostě na startu. Třeba květinářství. :) Jestli to myslí vážně, tak je fajn projít nějaké školení, kdy jim někdo vysvětlí, co dělat a co nedělat. Zároveň se tam dozví, jak často publikovat a jak by takový post měl vlastně vypadat. Když není člověk kovaný v marketingu, tak se rovnou vyhne chybám. Připravit si strategii není zrovna složité, není potřeba to složitě vymýšlet. Můžou si to udělat buď sami, nebo si někoho vzít na konzultaci. Jsem velký propagátor toho, že když něco neumím, měla bych to na někoho outsourcovat. Všichni mají dojem, že to musí dělat sami. Zapnou si sami kampaně, postaví web a obsah si taky obstarám. To je ve výsledku zahlcující. A výsledek bude nic moc. Když si někoho najmou, kdo jim řekne, co a jak, a třeba jim poradí s nějakou šablonou, tak to bude lepší. Když to vezmu finančně a nějaký úkol mi zabere 16 hodin mého času, tak na to radši zaplatím profíka, který to bude mít za 3, vyplatí se mi na to někoho zaplatit.
Ondra na Kláru: Na co bych si měl dát jako správce sítí pozor?
Klára: Mít všechno dobře zabezpečené. Těch ukradených Instagramů je spousty. Mít všude 2FA. To je moje oblíbené téma,které točím všude a pořád. Mít silná hesla a 2FA se všemi svými spolupracovníky, kteří na tom projektu taky dělají. Mít tam připojené jen lidi, kteří na tom něco dělají a nemít tam všechny lidi z firmy. Pak se stává, že někdo klikne třeba na nějaký podvodný e-mail a nabourá se jim do profilu. A tím pádem rovnou i do reklamního účtu. Je to opomíjené téma.
Ondra na Kláru: Máš nějaké oblíbené appky na správu sítí?
Klára: Teďka jsem objevila appku Beatleap, která ti umožní sestříhat záběry automaticky do hudby. Takže když chceš udělat nějaký vlog, vyberete si track a je z toho Reels na pár kliknutí. Většinou si klienti stěžují, že na stříhání Reels nemají čas, že to zabere x hodin, a tohle je zjednodušený způsob, jak udělat pěkné reelsko. Potom jsem dlouho používala na stories Unfold nebo Mojo, tam se to dá hezky rozanimovat. Jinak Canva. Canva je můj denní chleba. :)
Ondra na Kláru: Proč ses pustila do vlastní Více než agentury a nejsi freelancer?
Klára: My jsme to zakládali s kolegou. On byl analytik a PPCčkař. Vzniklo to z potřeby, prodat další subjekt, který by klientovi mohl pomoct. Firma už třeba měla vybrané budgety na freelancery nebo externisty. Ale když to bylo pod jedným s.r.o., tak udělat upsell na další služby bylo o dost jednodušší. Takže abychom se mohli více propojovat a dělat marketing pro klienty ještě strategičtěji, tak jsme to založili. Tím, že víme, že ten klient je fajn, je výhoda tam dotáhnout další kolegy.
Ondra na Kláru: Jaké jsou tvoje největší agenturní výzvy?
Klára: Když jsem to zakládala, tak jsem si to představovala jak Hurvínek válku. Myslela jsem, že založení s.r.o. je jen něco na papíře a jinak to bude fungovat úplně stejně, jako když jsem byla freelancer. Ale je to úplně jiná hra na jiném hřišti a levelu. To byl šok. Co je totální peklo, tak to je účetnictví a fakturace apod. Na to mám lidi, protože jsem na to úplně natvrdlá. :) Co mě na tom naopak baví, je to, že když mám pod sebou lidi, tak dokážu daleko líp chránit jejich hranice work life balance. Takže když klient napíše, že něco potřebuje nejlépe do zítra, tak já řeknu, že se to nezvládne, protože ty lidi jsou vytížení. Ale když to bylo jen na mě jako freelancerovi, tak jasně, udělám to hned. Pak jsem nespala a dělala to po nocích. Takže mi nedělá problém říkat tolik NE.
Ondra na Kláru: Jak si organizuješ čas?
Klára: Já jsme plánovací typ. Nejdříve mi do toho hodil vidle Covid a pak dítě. S dítětem se nedá plánovat vůbec nic. :) Používám papírový diář. Vyzkoušela jsem snad všechny to-do appky na světě a nejsem schopná fungovat jenom v digitálu. Teďka zkouším, jaký systém mi bude fungovat. Dřív jsem měla hodně schůzek a potřebovala jsem si plánovat hodně věcí a zapisovat. Pak schůzky odpadly. Takže jsem začala potřebovat něco jiného. Teď s dítětem je to zase jiné a měla bych si na to zvyknout. Najednou, když třeba dítě nebo chůva onemocní nebo se vys*** něco jiného a já na to nejsem připravená, tak mi to dělá strašný problém. Google kalendář sdílený s manželem je nutnost. Abychom věděli, kdo je kde a kdo má dítě. To byla jedna z věcí, kterou jsme založili dítěti, hned jak se narodilo – kalendář.
Do papírového diáře si píšu týdenní to-do listy. Používám rolling-weekly techniku. Najednou máš přehled, co jsi začal a třeba nestihnul dokončit. Pak si to odškrtáváš a hrozně to pomáhá.
Ondra na Kláru: Projekt, na který jsi nejvíc hrdá?
Klára: V tom agenturním byznysu se často stává, že se ty agentury u klientů hodně mění. My jsme od roku 2018 až do loňského jara pracovali pro cestovní kancelář ČEDOK. Dělali jsme jim Facebook a Instagram. Jsem hrdá na to, že jsme to udrželi tak dlouho. Bylo to dost náročné. Jsme malá agentura a dělali jsme 5 příspěvků týdně. Bylo to dost rychloobrátkové. Jak dělají last minute zájezdy, tak se nedá připravit content na měsíc dopředu, ale z týdne na týden. Zároveň je to motivace i pro menší agentury, že jsi oproti velkým hráčům schopen konkurovat třeba 4 roky v kuse.
Ondra na Kláru: Máš nějaké denní rutiny?
Klára: Většinou mám ranní rutinu. Připravím si věci, sednu k počítači, naplánuju věci. Teďka si dávám nedělní plánovací rutinu. Mám to i v kalendáři, aby to všichni věděli. Jinak se z toho chaosu zblázním. :)
Ondra na Kláru: Tvoje guilty pleasure?
Klára: Instagramový profil Influencers in the Wild, kam lidé posílají záznamy lidí, kteří se někde natáčí a nebo tancují videa na TikTok. To je profil, u kterého si řeknu, že tahle civilizace si zaslouží vymřít. :D Pak se to musí vyvážit něčím pozitivním. :D
Ondra na Kláru: Jak nejčastěji odpočíváš?
Klára: Poslechem hudby nebo podcastů. Případně na procházce a kočárem. Malý ale už chce chodit sám, takže mi to končí. :) Strašně ráda čtu. Jak beletrii, tak fakta. Pomáhá mi to rozvíjet jazyk. V socialu píšeš furt mikro copy. Tam není prostor to okecávat. Takže si ráda počtu něco delšího.
Moje top 3 knihy jsou třeba:- Do Less – Hodně zaměřené na ženy. Ideální na to si to přečíst, když jsem byla ve stresu a přepracovaná.
- Building a Second Brain – Podle ní si teďka stavím druhý mozek v Notion. Přišla v pravý čas, když jsem to řešila.
- Respektovat a být respektován – O výchově a komunikaci. Strašně fajn framework, který kdybychom všichni používali, lépe by se nám žilo.
Moje top 5 podcasty jsou třeba:- Trendspotting – Nabitý informacemi a nevynechám jediný díl! Je to k věci. Nemám čas na dlouhé kecací podcasty.
- Tvůrcast – Taky úplně super. Hlavně ta stopáž do 15 minut a bezva obsah.
- Píárko – Tam si trošku vybírám, ale taky super!
- Výtah – Od Holek z marketingu, kde jsem byla mimochodem i hostem.
- Kanárci v síti – Všechno kolem sítí a hodně zajímavé.
Díky Kláro!