Ondra na Květu: V které fázi podnikání mám začít řešit Instagram nebo celkově prezentaci osobního brandu?
Květa: Podle mě v okamžiku, kdy máš fakt jasno, co děláš, komu to nabízíš, a jak mu tím pomůžeš vyřešit něco, co ho zrovna trápí. Prostě když už máš pevné základy. Jako když stavíš dům. Taky nejdřív potřebuješ pevné betonové základy, pak teprve stavíš dům a nakonec vybíráš nábytek. Když už máš tuhle fázi pevných základů za sebou, tak se ti na Instagramu lépe komunikuje, víš co tam psát a v jaké formě, protože víš, proč a komu to píšeš.
Ondra na Květu: Jak se připravuješ na focení a jak se na něj ideálně připravuje tvůj klient?
Květa: V první fázi se připravujeme společně, když si říkáme, co ty fotky mají přinášet, jak mají vypadat a jak mají působit. Jak se klient sám připraví na focení? Většinou lidem doporučuju, aby se na to už předem nějak příjemně vnitřně ladili, protože třeba při brandovém focení děláme fotky, které bude klient dlouho používat, tak aby se celá ta práce vyplatila. A taky jsem ráda, když klient ví, proč hlavně to děláme a jaký přesně máme záměr. Proto mám celý ten proces, dotazník atd… Já se připravuju na focení taky tak, že se naladím, na klienta i tvoření, a mám takový checklist, kam se vždycky dívám a kontroluju, jestli mám připravené i všechno s sebou.
Ondra na Květu: Jak vyvolat pomocí fotky tu správnou emoci, aby vystihla to, co chceme?
Květa: Je tam víc věcí, ale v podstatě jde o to, co ta fotka vyjadřuje pomocí toho, kdo nebo co je na té fotce. Jak ta situace je tam zachycená. Co ten člověk dělá, řeč těla. Třeba už to, jakým pohledem se ten člověk kouká, z toho je cítit i jeho vnitřní pocit. V případě flat lay fotky to může být například i to, jak je uspořádaná nebo naopak neorganizovaná. To všechno vyjadřuje ten pocit a tu náladu, příběh. Pak se to samozřejmě dotváří i pomocí barev, věcí, prostředím, kde fotíme apod. Vždycky o každé fotce předem přemýšlím, co má vyjadřovat a vyzařovat.
Ondra na Květu: Jak dokážeš pomocí fotky vyprávět příběh daného člověka? V čem je to kouzlo?
Květa: Dost to navazuje na předchozí otázku. Ve fotce se ten příběh snažíme vyjádřit nějak vizuálně. Pomocí prostředí, pozadí, světelných podmínek, proprietek, barvy nebo typu oblečení. Ale třeba i pomocí úhlu záběru, nebo použitého objektivu. Těch možností vyjádření, jak v jedné fotce ukázat příběh člověka, produktu nebo atmosféry, je hrozně moc. Nedělám to tak, že si řeknu: Tak, teď zachytím ten jediný správný příběh. Ono se to tam poskládá díky té pečlivé přípravě a tomu, jak vizuálně, pocitově a psychologicky na nás působí všechno, co nakonec na té fotce je.
Ondra na Květu: S jakými výzvami se jako fotografka nejčastěji potýkáš?
Květa: Dřív to byly hlavně technické výzvy, jako třeba, jak ovládat foťák tak, aby z toho vyšla ta fotka, kterou máš v hlavě. Pak to byly kreativní výzvy. Když něco fotíš nějakou dobu, tak pak máš pocit, že fotíš stejně. Potřebuješ se někam posunout. Takže se buď přihlásíš na kurz, nebo si vymyslíš nějaký projekt. Další výzvy byly spíš moje osobní, kdy mně nestačí jen dělat fotky. Potřebuju, aby ty fotky byly nejen krásný, ale aby měly i účel. Některé mají za úkol pozvednout tvoje podnikání, nebo tě reprezentovat navenek. Některé mají za úkol pozvednout tvoje sebevědomí, že jsi skvělý člověk, který si zaslouží prožívat spoustu pěkných věcí v životě. A některé mají prostě jen šířit krásno a vyzařovat neskutečnou energii, která s tebou rezonuje a nabíjí tě dalšími nápady.
Ondra na Květu: Tři tipy, jak můžou být naše fotky na Instagramu lepší ještě dnes?
Květa: Když se budu bavit o focení telefonem, tak třeba nenechávejte úplně všechno automaticky na tom foťáku v mobilu. Co vám pozvedne vaše fotky je i maličkost, jako to, že budete vždycky ostřit. Dotknete se displeje prstem tam, kam chcete zaostřit. Easy. Druhý tip je vylepšit si světelné podmínky, i když teď už jsou telefony tak skvělé, že v tomhle hodně pomáhají. A třetí je asi přirozená editace fotky. Přidám ještě jeden bonusový tip, který je ale možná ten nejhlavnější. Foťte hlavně to, co máte opravdu rádi, z čeho máte radost, co vás inspiruje. Protože tam se budete snažit zachytit to opravdu skvěle.
Ondra na Květu: Učíš fotografy a kreativce, jak pracovat s Instagramem a jak ho ideálně využít pro propagaci sebe a své práce. Co lidé, kteří si u tebe vezmou konzultaci nejčastěji řeší?
Květa: Moje konzultace k Instagramu jsou zaměřené na to, seznámit lidi s různými možnostmi, jak Instagram používat a jak ty možnosti poskládat do takového svého mixu. Takže, k čemu jsou různé formáty a jak je co nejlíp využít pro svoji situaci. Každý je využije trošku jinak. Někdo víc píše, tak bude mít delší popisky u postů a Reels, budou i jinak vizuálně vypadat. Někomu se líp povídá, tak tam bude mít víc povídacích Reels. Většinou řešíme ty pevné základy, na kterých klienti můžou stavět dál. Zase, když už víš, proč to děláš a potom jak to můžeš udělat, pak většinou přichází ta hlavní inspirace na to, co sdílet, být v tom pravidelný a ještě si to užívat.