Ondra na Lindu: Co hodnotíte jako nejlépe utracené peníze ve vašem podnikání?
Linda: Napadá mě, že v životě to bylo vždycky cestování. Ale ono je to dost často i v podnikání. Teďka je to dost provázané s tím, že se chci potkávat s lidmi. Mám spoustu lidí, které chci vidět nejen na callu, ale i osobně. Zároveň nemám jen jeden český tým, který se potkává v kanceláři jednou, dvakrát týdně. Nemám ráda slovo teambuilding, ale je to v zásadě ono. Tvoření týmu, práce na něm a investice do lidí.
Ondra na Lindu: Platí stále, že vydělat první milion je nejtěžší? Kdy se vám to povedlo? Vnímáte to jako nějaký milník? Jaké to potom je pohybovat se ve vlastní firmě, kdy se povede udělat stonásobek?
Linda: Já vlastně vůbec nevím, kdy to proběhlo, takže určitě to jako milník nevnímám. Já jsem svoje podnikání málokdy měla zaměřené jenom na čistém výstupu. Myslím si, že obrat firmy nebyl tak zásadní, protože to není až tak strašně moc. Většinou to s sebou nese nějaké náklady. Je to jako v životě. Jakmile máte nějaké peníze, automaticky vám to vytvoří do života zase další úkoly a problémy k řešení.
Spíš bylo fajn chodit po firmě, třeba když jsou Vánoce, které jsou pro zážitkový byznys velmi dobré, a vy víte, že máte hezké cashflow a můžete se v klidu nadechnout a rozhodnout se, jaký uděláte nový projekt. Naplánovat si to a udělat něco hezkého s vědomím, že na to máte nebo že na to získáte bez problémů investici.
Ondra na Lindu: Co vám Allegrie dala? Proč jste se rozhodla ji prodat?
Linda: Allegria mi dala v podstatě celý můj život. Dělala jsem ji 16 let. Dala mi všechny podnikatelské dovednosti, které mám a které se pak hezky daly rozvíjet v dalších firmách.
Určitě mi to dalo možnost osobního seberozvoje, ale zároveň i rozvoje rodiny. Tím, že to byla moje firma a mohla jsem ji rozvíjet i v návaznosti na svůj osobní život, podařilo se mi k tomu vychovat moje tři děti a všichni jsme to skloubili a zvládli dohromady tak, že si myslím, že jsme všichni teď spokojení.
Bylo vidět, že s mým mužem, který u toho od začátku byl, jsme unavení a už neumíme vymyslet tolik nových věcí, které bychom udělali třeba o deset let dřív, a tak jsme se rozhodli prodat polovinu investorům, kteří s námi byli fakt dlouho a dali do firmy strašně moc.
Bylo načase se posunout. Když je člověk ve svém podnikání, a zvlášť ještě takhle dlouho, je v dost velké bublině. Můžete se snažit, jak chcete, ale v praxi začnete trošku zakrňovat, protože málokdy dostanete takový dobrý feedback a nevidíte, jak to funguje někde jinde.
Ondra na Lindu: Jaké rozhodnutí byste ve svém podnikání udělala jinak?
Linda: Žádné. Samozřejmě jsme udělali hodně chyb. Když jsme najali příliš brzy střední management, když jsme se rozhodli příliš brzy, že půjdeme i na Slovensko a tak. Nelituji žádného, každé nás posunulo dopředu. Už vím, kde byly ty chyby, a snažím se je neopakovat. Pro mě je opravdu důležité si tu chybu analyzovat. Třeba i po čase. Člověk to nevidí hned. Pak si klepu na čelo, jak je možné, že jsem to nemohla vidět hned.
V dnešní době už se daleko víc dívám na dlouhodobější plánování. Dřív bych se smála, protože jsem si říkala, že to stejně nemá cenu, ono to nějak dopadne, děláme to nejlíp, jak umíme… Což neříkám, že je špatný přístup, který dneska v některých věcech neaplikuju, ale minimálně se snažím vidět, co je ten cíl a co mohou být překážky, které zabrání k němu dojít.
Ondra na Lindu: Jaký zážitek je nejoblíbenější globálně? A který v Čechách? Který zážitek byl nejziskovější?
Linda: To se strašně liší trh od trhu, dodavatel od dodavatele. Obecně se dá říct, že asi nejziskovější budou dárkové karty, u kterých vám zůstává většina marže plus nějaké propadlé. Nejoblíbenější v Čechách bylo hrozně dlouho létání ve větrném tunelu v Praze v Letňanech. Takovým symbolem zážitkových dárků nebo zážitků obecně je létání v horkovzdušném balónu. Proto má symbol balónu spousta zážitkových firem v logu.
V Americe je to HBW, to znamená Health Beauty Wellness. Masáž je naprostá jednička na americkém trhu. To je ten cíl, který teď chceme ukázat, že jsou i jiné věci než masáže.
Obecně pro Evropu a všechny přiléhající země je to food and drink. Dobrá večeře. Nemusí to být nutně takové šílenosti, které se píšou do médií, že to je třeba bagrování. Jsou to spíš příjemné běžné zážitky, ze kterých mají lidé radost. Když mi někdo dá wellness pobyt nebo masáž, s největší pravděpodobností mi udělá největší radost.
Ondra na Lindu: Projekt, na který jste hrdá?
Linda: Allegria. Ta mi pomohla vůbec zážitkové dárky v Čechách rozběhnout a začít rozumět tomu, jak to funguje ve světě. A je to vlastně něco, co mě živí doteď. Je to takové moje miminko, na kterém jsem se toho naučila fakt hodně.
Musím říct, že jsem také strašně pyšná na to, jak se podařilo postavit dárkovou propozici ve Slevomatu. Což samozřejmě není jen moje práce. Mám radost z toho, jak to dobře funguje, jak hezky to vypadá, jaké máme krásné dárkové balení a kolik dárků dokážeme prodat a kolik radosti díky tomu způsobit.
V neposlední řadě jsem pyšná i na Groupon, protože transformace, kterou prochází, je pekelná. Za poslední 3 měsíce jsem mluvila nebo spolupracovala asi se 700 různými lidmi z projektu.
Ondra na Lindu: Máte nějaké denní rutiny?
Linda: Spíš obdenní. Snažím se třikrát týdně cvičit. V létě mám denní rutinu jít denně na tenis, ale v zimě mě to nebaví. Během dne je to vždycky nějakých 10-15 minut jógy. Jinak se to hodně liší podle ročního období. Aktuálně převládá se ráno protáhnout a jít se nadýchat ven na terasu. Od října máme se synem rutinu, že každý den vytáhneme alespoň jednu deskovku, třeba Witchera.
Ondra na Lindu: Vaše guilty pleasure?
Linda: Teď jsem na Rohlíku objevila dokonalou pistáciovou zmrzlinu, která se jmenuje Ještě jednu. Vždycky ujídám a pak zjistím, že v kelímku už nic není. 🙂
Ondra na Lindu: Jak nejčastěji odpočíváte?
Linda: Mentálně na tenise. Je úžasný v tom, že se dá skvěle vypnout. Letí na vás míček a nemáte čas přemýšlet nad něčím jiným.
Díky, Lindo!