Ondra na Margaretu: Margareto, čím se zabýváte a proč?
Margareta: To je těžká otázka. Zabývám se spoustou věcí a donedávna jsem si myslela, že je to špatně. Pak jsem si řekla, že jsem ve věku, kdy jsem už velká holka a můžu dělat spoustu věcí, které spolu nemusí na první pohled souviset, ale prostě mě mohou těšit. Jsem na Newton univerzitě, kde vedu akcelerátor. Pomáhám podnikatelům prodat firmy. Věnuji se lidem 55+, protože mě to těší a baví a je to také těší a baví. Občas natáčím videa a píšu blog. Je toho hodně. 🙂
Ondra na Margaretu: Kolik hodin denně pracujete a kdy?
Margareta: Dneska už pracuji méně. Nebudu tady předstírat, že pracuji 14 hodin. Umím si nastavit dny, které jsou jenom pro mě, a tam si dělám radost. V průměru je to tak 6 až 7 hodin.
Ondra na Margaretu: Kde berete inspiraci?
Margareta: Baví mě svět, lidi a pozorování toho, co se kolem děje. Sleduji spoustu inspirativních lidí ať už tady, nebo v zahraničí. Komukoliv, kdo je schopný mi naslouchat, tak říkám: “Koukejte se i do zahraničí.” To je nekonečné množství příležitostí a věcí, které nás mohou inspirovat. Někdy jsem tou inspirací zavalená.
Ondra na Margaretu: Jaké musí mít byznys mentorka znalosti? Čím se odlišujete?
Margareta: Myslím si, že je to kombinace vědomostí a životních zkušeností. Někdy se daří a někdy se nedaří a žádná cesta nejde jenom nahoru, nebo jenom dolů. To si myslím, že je povzbuzení a inspirace pro ty, kteří chtějí mentoring mít. Zároveň je to ten pohled zvenčí. To je základ výbavy dobrého mentora, zejména pohled někoho, kdo se dokáže na váš byznys podívat s odstupem a nezaujatě. Každý podnikatel je do své firmy ponořen a pohlcen každodenním provozem, mnohdy má nápady a řešení na očích, ale kvůli provozní slepotě je nevidí. Vím to od sebe. Spoluvlastnila jsem firmu a člověk je v tom ponořený každý den. Pohled shora s nadhledem je velmi hodnotný a pomůže. Někdy by vás to ani nenapadlo, a přitom to máte stále na očích.
Ondra na Margaretu: PC, nebo Mac?
Margareta: Mac, který jsem začala používat před několika lety. Hodně jsem bojovala s tím, že ho vyhodím. 😀 Dneska už bych se ale nevrátila zpátky a vlastně ho mám ráda.
Ondra na Margaretu: Kafe, nebo čaj?
Margareta: Obojí. Ráno musím mít kafe, abych se nahodila, a pak mám ráda dobré čaje. Miluji rooibos.
Ondra na Margaretu: Nejlepší rada, kterou jste dostala?
Margareta: Věř v sama sebe. A mám ji od sebe pro sebe. Funguje to a je to pravda.
Ondra na Margaretu: Nejlepší rada, kterou byste dala?
Margareta: Věřte v sami sebe. My jsme strůjci všeho, co se nám daří. A dodala bych: Nebuďte oběť. Někdy máme snahu se litovat, ale my sami můžeme změnit spoustu věcí. Já jsem to udělala a jsem za to na sebe pyšná.
Ondra na Margaretu: Radíte lidem, jak najít investora pro jejich startup. Často se potýkám s tím, že mám kolem sebe hodně lidí (a jsem to i já samotný), kteří mají skvělý nápad. Je to třeba nějaká složitá tech appka. Jsou nějaká doporučení, čeho se na začátku držet, když hledám investora a zároveň mám produkt, který není pro mainstream?
Margareta: Myslím, že na začátku je dobré si uvědomit, že najít investora je vážně těžké. Média nám to servírují tak, že jsou investoři všude a že je to snadné. Ale není tomu tak. Strašně důležitá je příprava. Proto se říká, že připraveným štěstí přeje. A pokud máte produkt mimo mainstream, je důležité najít lidi, u kterých je aspoň trochu pravděpodobné, že by se jim daný projekt mohl líbit. Často vidím, že lidí střílí naslepo. Vezmou to jako kobercový nálet a potkají se se všemi. Jednak je to strašně časově náročné, jednak dost často se stává, že lidé více hledají investora a přestanou se věnovat samotnému byznysu, protože už jim na to nezbývá čas, a to je nebezpečné. Když dnes sledujete dobré zdroje a chodíte na akce, kam chodí investoři, vydestiluje se vám z toho takový short list lidí, které byste mohli oslovit. Hlavně se připravit, nestřílet naslepo a připravit se na to, že je to časově náročné.
Ondra na Margaretu: Aby někdo do svého startupu investici dostal, potřebuje investora přesvědčit (tzv. pitch deck prezentace). Čeho se majitelé startupů a samotní investoři při prezentaci bojí? Jsou nějaká red flags, že to nevyjde?
Margareta: Připravenost. Je spousta akcí, kam dnes mohu přijít a vidět, jaké to je, když lidé prezentují před investorem, například demo days a podobné akce. Tam uvidíte, jak lidé prezentují a na co se investoři ptají. Red flags jsou například, že z vás nejde energie, nemáte tam žádná čísla, vyprávíte zdlouhavou omáčku. Investor chce vědět, co to je, proč si to někdo koupí, jaký to má potenciál růstu, kdo je váš tým, kolik potřebujete peněz a co s nimi uděláte. Byla bych hodně stručná a dala tam highlighty. Byla jsem svědkem toho, že jsme se snažili dlouho rozklíčovat, o co jde, a nepovedlo se nám to. Je potřeba si uvědomit, že investoři jsou hodně zaneprázdnění lidé a těch projektů vidí hodně. Když je to bude zajímat, tak se doptají.
Ondra na Margaretu: Kdo by rozhodně o investici žádat neměl? Pro koho se to nehodí?
Margareta: Nechci nikoho odradit. Je to o tom být realista. Nejde o to, kdo by neměl žádat, ale spíš v jaké fázi. Běhá tady éterem, že mám nápad a seženu si investora. Do nápadu nikdo neinvestuje. Pokud jste ve fázi, kdy by mohli mít investoři zájem a jste introvert, já tomu říkám "uspávač hadů", najděte si parťáka, který dokáže prezentovat líp. Viděla jsem bohužel i projekty, které nebyly špatné, ale prezentoval to někdo, kdo to nedal. Pak si investor říká, jestli tohle je vážně ten člověk, kterému má dát svoje peníze. Co se týče projektů, někdy vás překvapí, co všechno dostalo investici. Jak se říká, že každá věc má svého kupce, tak každý projekt může mít svého investora.
Ondra na Margaretu: Co si myslíte, že je největší blok, který lidé při podnikání mají?
Margareta: Neumějí něco perfektně. Nejsou ještě připraveni. Srovnáváme se s ostatními a nejlépe s těmi, kteří už třeba 5 let podnikají. Hlavně jsou to psychické bariéry. Vidíme to u menších projektů, takových těch živnostenských. Chce to trošku odvahy, riskovat tak, abych nepřišla o střechu nad hlavou. Někdy si lidé myslí, že bariéra je to, že nemám hodně peněz, ale dá se začít v malém. Nejsme Elon Musk. 🙂 Ale jsou tu i tací, kteří do toho jdou po hlavě. 😀
Ondra na Margaretu: Na co by se lidé měli zaměřit v momentě, kdy mají startup na začátku, dali do něj první peníze, běží jim to třeba půl roku až rok a nedaří se jim to otočit? Nemají první klienty, příjem a čekají až se to zlomí. Na co se zaměřit v krizovém řízení startupu?
Margareta: Myslím, že lidé mají pocit, že musí začít ve velkém, například mají produkt a musí ho škálovat na začátku a udělat x variant. Je lepší začít s něčím, co si mohu osahat. Proto je dobré začít s MVP (Minimum viable product) a zjistit, co lidé na to. To znamená, že budu prodávat pletené čepice. Budu prodávat červené a žluté, ale už ne fialové, modré a zelené. Zároveň se lidé bojí jít mezi lidi. Dělají všechno od počítače. Zaplatí si reklamu a čekají. Vidím to i u nás v akcelerátoru. Když máme nějaký workshop a někdo má dobrý produkt, hned se ptám, proč tam nejsou a neptají se těch lidí, kteří jsou pro ně relevantní, nebo proč nerozdají vzorky a dotazník. Marketing od počítače a marketing v terénu jsou 2 odlišné věci.
Ondra na Margaretu: Když do startupu přijde investor, na co je zapotřebí se zaměřit a v čem je potřeba udělat pořádek?
Margareta: Investor většinou odkryje ty věci hned na začátku, tudíž by ho nic nemělo překvapit. Je důležité si říct, jak bude spolupráce vypadat. Někdy je to ve stylu, že to teď nějak dají dohromady a pak se domluví. To může být fajn, dokud ten byznys šlape a všichni jdou stejným směrem. Musíte mít i smlouvu, protože smlouvu neuzavírají jen šílenci. Je potřeba se domluvit na všem. Na co se použijí peníze, co ty peníze s firmou udělají, kdo bude za co zodpovídat a kdo bude do čeho mluvit, co se stane, když do toho přijde další investor a kdo bude ředit podíl. To je třeba domluvit předem. To nemusí být jen u investorů, ale i u toho, kdy spolu dva lidi mají byznys. Jeden má představu, že to za 3 roky prodá, a druhý, že to předá dětem.
Ondra na Margaretu: Jaké jsou 3 nejčastější faily při vedení startupu a jak je napravit?
Margareta: První bude ten marketing od počítače. Druhý je ten, že je hodně lidí, kteří podnikají sami, a je to krutý. Všechno to ustát, když jste na to sami, je těžké. Naopak když máte tým, je potřeba, aby tam byl vizionář. Těch je hodně. Ale musí tam být dotahovač. A těch je méně. Vidím startupy, kde jsou všichni vizionáři, ale chybí jim ten, kdo těch spoustu byznysových věcí udělá. Třetí je podcenění financí. Udělejte si pořádek ve vlastních financích, abyste věděli, kolik měsíčně můžete pálit a jak dlouho vydržíte. Na začátku je ta ranvej dlouhá.
Ondra na Margaretu: Jsou nějaké nekalé praktiky investorů, na které bychom si měli dát pozor?
Margareta: Na trhu jsou fyzické osoby, tzv. angel investoři, kteří měli svoje byznysy, prodali to a chtějí investovat. Byla bych opatrná, ale někdy to nemusí být zlý úmysl, ale jen nezkušenost. Lidé mají volné peníze, chtějí investovat, ale nikdy to nedělali. Tím hurá stylem, že je na jedné straně nezkušený investor a na druhé nezkušený startupista, to nemusí úplně fungovat. Jsou tu také samozřejmě lidé, kteří to nebudou myslet úplně dobře. Koukala bych na to, kolik mám ve smlouvě napsáno, že dám za tu investici. Zároveň bych koukala na to, za jakých podmínek investor bude vystupovat z firmy a s jakým ziskem. Jsou tu rovněž fondy, které jsou fajn, ale mezi nimi jsou jestřáby, kteří chtějí velkou majoritu, a na to bych si dala velký pozor. Nechcete skončit s 15 % a rozumný investor to také nechce, protože to je demotivační.