Ondra na Pavla: Pavle, čím se zabýváš a proč?
Pavel: V profesním životě se zabývám marketingem, copywritingem a tvorbou obsahu. A vedle toho mě hodně zaměstnávají písničky. Loni jsem vydal album Český folk, aktuálně hodně koncertuju. A důvod, proč se tím zabývám? Je to asi jediná věc, pro kterou mám nějaké nadání. Psaní. Už od dětství. Ať je to web, nebo songy, vždycky v tom byly texty. Myslím, že mi to jde, někdo mě za to platí a zároveň mě to baví. Ideální situace.
Ondra na Pavla: Kolik hodin denně pracuješ a kdy?
Pavel: Mám to celkem přesně definovaný: pracuju od 9:00 do 17:00, tzn. cca 8 hodin, což je můj plán. Někdy, když se to vyhrotí, tak pracuju dýl. Snažím se začínat přesně v těch 9:00, dřív mi to moc nejde, a když klient potřebuje udělat call už v 8:30, bývám trochu nerudný 🙂 Někdy se taky stane, že pracuju třeba do 10 večer, v den deadlinu i do půlnoci. Ale to jsou excesy.
Ondra na Pavla: Kde bereš inspiraci?
Pavel: Možná to bude znít jako vtip nebo póza, ale třeba ve snech. David Ogilvy ve své knížce O reklamě píše, že inspiraci k jedné hodně slavné reklamě na chleba načerpal ve snu. Podle mě to vůbec není od věci. Když děláš tvůrčí činnost, tak člověk pracuje s asociacemi a inspirací. Je důležitý mít kontakt s nevědomím. Někdy je to sen, někdy vůně, někdy chuť, která spustí kreativní lavinu asociací jako v Proustově Hledání ztraceného času. Na jaře, když kvetou šeříky, tak je to pro mě celkem silný. Někdy je to písnička nebo vjem. Můžou to být články nebo kampaň konkurence. A samozřejmě knihy. Takže i když toho času mám strašně málo, tak se snažím přečíst každý den alespoň pár stránek beletrie.
Ondra na Pavla: Jaké musí mít kreativec, copywriter, písničkář a regionální básník znalosti? Co tyto směry spojuje a čím se odlišuješ?
Pavel: Teoreticky vzato nemusí mít znalosti žádné. Měl by mít dovednosti. Schopnost pracovat s informacemi, strukturovat je do verbálního projevu, umět pracovat s jazykem a mít cit pro to, jak slova působí na lidi. Je to hodně intuitivní. Pokud copywriter zná něco z lingvistiky, tak mu to může pomoci při komunikaci s kolegy a klientem. Můžeš vědět, jak nějaký stylistický postup působí na toho čtenáře. Když to zároveň umíš dobře pojmenovat, tak to urychlí komunikaci a klient pozná hned, že tomu rozumíš. Odborná terminologie může mít na zákazníka opravdu značný efekt. Stejně tak je dobrý mít povědomí o psychologii, znát něco z marketingu. U písničkáře je to podobný. Taky nemusíš znát prakticky nic. Beatles nebo Phill Collins neuměli noty, a přesto vytvořili nadčasovou hudbu. Ale někomu může pomoct, když zná stylistické postupy, versologické zásady, hudební historii a různé fígle jak na to. Mně to pomohlo dost.
Ondra na Pavla: PC, nebo Mac?
Pavel: Používám Mac. Přijde mi, že je to levnější. Mám Air, který mi bohatě stačí. Kdybych hledal notebook se stejnými vlastnostmi na vidlích, tak bych musel koupit stroj 2x dražší. Když jsem kupoval něco ve stejné cenové relaci jako Air, tak to bylo nepoužitelný. Už jsem asi odvykl tý nemacovský logice, tak je to pro mě nepoužitelný. A přitom nemám žádný vztah k Applu a není to pro mě modla. Jen se mi na tom prostě pracuje líp.
Ondra na Pavla: Kafe, nebo čaj?
Pavel: Kafe při práci. Je ale zajímavý, že ke snídani jedině čaj. Po ránu bych do sebe kafe nedostal. Zároveň na mě čaj nijak nepůsobí při práci, takže jako stimulant je dobrý kafe. Prostě mě to nakopává. :)
Ondra na Pavla: Nejlepší rada, kterou jsi dostal?
Pavel: Někdy v roce 2015 jsem přišel poprvé jako dodavatel do FG Forrest. Ředitel Radovan Jelen mě pozval a chtěl otextovat web a pomoct s copywritingem pro jejich klienty. A Radovan mi tehdy řekl: “Víte, já nedávám druhé šance. Měli jsme tu spoustu copywriterů, kterým v den deadlinu vždy záhadně shořel počítač nebo umřela babička, já na to nemám čas. Je potřeba práci odevzdat v den termínu a aby to za něco stálo.” Od té doby se toho v podnikání držím. Jak pro FG Forrest, tak pro svoje klienty. Je a byla to jedna z našich konkurenčních výhod, ještě když existoval jen nejlepsicopywriter.cz, tak později v logos.agency. Hodně kreativců a copywriterů to nemá. Vždycky jsem se termíny snažil dodržovat. Nedávno se mi stalo, že se práce navalilo celkem dost a nepovedlo se mi termín dodržet a byly z toho akorát problémy. Takže se snažím téhle velmi cenné rady držet, co možná nejvíc.
Ondra na Pavla: Nejlepší rada, kterou bys dal?
Pavel: Nesnažte se předběhnout čas. Nedávno jsem psal článek pro klienta o nakládání s časem. Člověk se tu objeví a nikdo neví, kolik toho času má. Snažíme se vytěžit čas úplně do mrtě a jdeme v tom přes mrtvoly. Vždycky si vzpomenu na Jana Řežába, o kterém se traduje, že si pouští filmy zrychleně, aby ušetřil čas. Máme trackovací nástroje, trackujeme ale nejen práci, ale i volný čas. Když někam jedeme podle navigace, děláme někdy hrozné šílenosti, abychom přijeli o 5 minut dřív. Nebo kole. Jsem velkej milovník cyklistiky, ale jezdím pro ten pocit, pro kontakt s přírodou a krajinou. A vždycky potkávám týpky v elasťákách, kteří nekoukají vpravo vlevo a valí bez přestávky, aby urvali těch svých 200 km denně. Je potřeba se na to vys***, nad časem nejde vyhrát. Těch příležitostí, kterých můžeme za život využít, je mnohonásobně víc, než to, co se dá stihnout a načerpat. Je potřeba se soustředit na kvalitu než urvat všechno. Rada tedy zní: Nesnažte se porazit čas, protože je to nemožný.