Na našich webových stránkách používáme soubory cookie, abychom vám poskytli co nejrelevantnější zážitek tím, že si zapamatujeme vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na tlačítko "Přijmout vše" souhlasíte s používáním VŠECH souborů cookie. Můžete však navštívit "Nastavení souborů cookie" a poskytnout kontrolovaný souhlas.
Přehled o ochraně soukromí
Tyto webové stránky používají soubory cookie ke zlepšení vašich zkušeností při procházení webových stránek. Z nich jsou ve vašem prohlížeči uloženy soubory cookie, které jsou klasifikovány jako nezbytné, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webových stránek. Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak tyto webové stránky používáte. Tyto soubory cookie se do vašeho prohlížeče ukládají pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost se z těchto souborů cookie odhlásit. Odhlášení od některých z těchto souborů cookie však může ovlivnit vaše prohlížení.
Nezbytné
Nezbytné soubory cookie jsou naprosto nezbytné pro správné fungování webových stránek. Tyto soubory cookie zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webových stránek, a to anonymně.
Funkční
Disabled
Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Výkonnostní a analytické
Disabled
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

Analytické soubory cookie se používají k pochopení interakce návštěvníků s webovými stránkami. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře odskočení, zdroji návštěvnosti atd.
Reklama a ostatní
Disabled
Reklamní soubory cookie se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookie sledují návštěvníky napříč webovými stránkami a shromažďují informace pro poskytování reklam na míru.

Ostatní nekategorizované soubory cookie jsou ty, které se analyzují a zatím nebyly zařazeny do žádné kategorie.
Kolabo MAG+ w/ Pavel Šenkapoun
1. 6. 2023 6:20
S Pavlem jsme se poprvé potkali v kolínské mastermindové skupině. Baví mě jeho profesionální a promyšlený přístup a taky to, jakým způsobem má rozložené svoje aktivity. Kromě psaní a vedení agentury zvládá i koncertovat! Byla by škoda, kdyby s ním v našem MAGu rozhovor nebyl. :)

S Pavlem jsme se poprvé potkali v kolínské mastermindové skupině. Baví mě jeho profesionální a promyšlený přístup a taky to, jakým způsobem má rozložené svoje aktivity. Kromě psaní a vedení agentury zvládá i koncertovat! Byla by škoda, kdyby s ním v našem MAGu rozhovor nebyl. :)

Pavle, je to tvoje. 😊
Ondra na Pavla: Pavle, čím se zabýváš a proč?
Pavel: V profesním životě se zabývám marketingem, copywritingem a tvorbou obsahu. A vedle toho mě hodně zaměstnávají písničky. Loni jsem vydal album Český folk, aktuálně hodně koncertuju. A důvod, proč se tím zabývám? Je to asi jediná věc, pro kterou mám nějaké nadání. Psaní. Už od dětství. Ať je to web, nebo songy, vždycky v tom byly texty. Myslím, že mi to jde, někdo mě za to platí a zároveň mě to baví. Ideální situace.

Ondra na Pavla: Kolik hodin denně pracuješ a kdy?
Pavel: Mám to celkem přesně definovaný: pracuju od 9:00 do 17:00, tzn. cca 8 hodin, což je můj plán. Někdy, když se to vyhrotí, tak pracuju dýl. Snažím se začínat přesně v těch 9:00, dřív mi to moc nejde, a když klient potřebuje udělat call už v 8:30, bývám trochu nerudný 🙂 Někdy se taky stane, že pracuju třeba do 10 večer, v den deadlinu i do půlnoci. Ale to jsou excesy.

Ondra na Pavla: Kde bereš inspiraci?
Pavel: Možná to bude znít jako vtip nebo póza, ale třeba ve snech. David Ogilvy ve své knížce O reklamě píše, že inspiraci k jedné hodně slavné reklamě na chleba načerpal ve snu. Podle mě to vůbec není od věci. Když děláš tvůrčí činnost, tak člověk pracuje s asociacemi a inspirací. Je důležitý mít kontakt s nevědomím. Někdy je to sen, někdy vůně, někdy chuť, která spustí kreativní lavinu asociací jako v Proustově Hledání ztraceného času. Na jaře, když kvetou šeříky, tak je to pro mě celkem silný. Někdy je to písnička nebo vjem. Můžou to být články nebo kampaň konkurence. A samozřejmě knihy. Takže i když toho času mám strašně málo, tak se snažím přečíst každý den alespoň pár stránek beletrie.

Ondra na Pavla: Jaké musí mít kreativec, copywriter, písničkář a regionální básník znalosti? Co tyto směry spojuje a čím se odlišuješ?
Pavel: Teoreticky vzato nemusí mít znalosti žádné. Měl by mít dovednosti. Schopnost pracovat s informacemi, strukturovat je do verbálního projevu, umět pracovat s jazykem a mít cit pro to, jak slova působí na lidi. Je to hodně intuitivní. Pokud copywriter zná něco z lingvistiky, tak mu to může pomoci při komunikaci s kolegy a klientem. Můžeš vědět, jak nějaký stylistický postup působí na toho čtenáře. Když to zároveň umíš dobře pojmenovat, tak to urychlí komunikaci a klient pozná hned, že tomu rozumíš. Odborná terminologie může mít na zákazníka opravdu značný efekt. Stejně tak je dobrý mít povědomí o psychologii, znát něco z marketingu. U písničkáře je to podobný. Taky nemusíš znát prakticky nic. Beatles nebo Phill Collins neuměli noty, a přesto vytvořili nadčasovou hudbu. Ale někomu může pomoct, když zná stylistické postupy, versologické zásady, hudební historii a různé fígle jak na to. Mně to pomohlo dost.

Ondra na Pavla: PC, nebo Mac?
Pavel: Používám Mac. Přijde mi, že je to levnější. Mám Air, který mi bohatě stačí. Kdybych hledal notebook se stejnými vlastnostmi na vidlích, tak bych musel koupit stroj 2x dražší. Když jsem kupoval něco ve stejné cenové relaci jako Air, tak to bylo nepoužitelný. Už jsem asi odvykl tý nemacovský logice, tak je to pro mě nepoužitelný. A přitom nemám žádný vztah k Applu a není to pro mě modla. Jen se mi na tom prostě pracuje líp.

Ondra na Pavla: Kafe, nebo čaj?
Pavel: Kafe při práci. Je ale zajímavý, že ke snídani jedině čaj. Po ránu bych do sebe kafe nedostal. Zároveň na mě čaj nijak nepůsobí při práci, takže jako stimulant je dobrý kafe. Prostě mě to nakopává. :)

Ondra na Pavla: Nejlepší rada, kterou jsi dostal?
Pavel: Někdy v roce 2015 jsem přišel poprvé jako dodavatel do FG Forrest. Ředitel Radovan Jelen mě pozval a chtěl otextovat web a pomoct s copywritingem pro jejich klienty. A Radovan mi tehdy řekl: “Víte, já nedávám druhé šance. Měli jsme tu spoustu copywriterů, kterým v den deadlinu vždy záhadně shořel počítač nebo umřela babička, já na to nemám čas. Je potřeba práci odevzdat v den termínu a aby to za něco stálo.” Od té doby se toho v podnikání držím. Jak pro FG Forrest, tak pro svoje klienty. Je a byla to jedna z našich konkurenčních výhod, ještě když existoval jen nejlepsicopywriter.cz, tak později v logos.agency. Hodně kreativců a copywriterů to nemá. Vždycky jsem se termíny snažil dodržovat. Nedávno se mi stalo, že se práce navalilo celkem dost a nepovedlo se mi termín dodržet a byly z toho akorát problémy. Takže se snažím téhle velmi cenné rady držet, co možná nejvíc.

Ondra na Pavla: Nejlepší rada, kterou bys dal?
Pavel: Nesnažte se předběhnout čas. Nedávno jsem psal článek pro klienta o nakládání s časem. Člověk se tu objeví a nikdo neví, kolik toho času má. Snažíme se vytěžit čas úplně do mrtě a jdeme v tom přes mrtvoly. Vždycky si vzpomenu na Jana Řežába, o kterém se traduje, že si pouští filmy zrychleně, aby ušetřil čas. Máme trackovací nástroje, trackujeme ale nejen práci, ale i volný čas. Když někam jedeme podle navigace, děláme někdy hrozné šílenosti, abychom přijeli o 5 minut dřív. Nebo kole. Jsem velkej milovník cyklistiky, ale jezdím pro ten pocit, pro kontakt s přírodou a krajinou. A vždycky potkávám týpky v elasťákách, kteří nekoukají vpravo vlevo a valí bez přestávky, aby urvali těch svých 200 km denně. Je potřeba se na to vys***, nad časem nejde vyhrát. Těch příležitostí, kterých můžeme za život využít, je mnohonásobně víc, než to, co se dá stihnout a načerpat. Je potřeba se soustředit na kvalitu než urvat všechno. Rada tedy zní: Nesnažte se porazit čas, protože je to nemožný.
Ondra na Pavla: Co nejraději píšeš a proč?
Pavel: To je hrozně jednoduchý, nejraději píšu písničky nebo básničky. To skoro nikdy nedělám na zakázku nebo že bych musel, ale jen protože chci nebo mám nápad. Někdy se stane, že 2 roky písničku nenapíšu a pak jich za měsíc napíšu hned několik. Je to hodně euforický. A všechno ostatní píšu nerad, i když z toho pak třeba mám dobrej pocit. A je jedno, jestli to jsou moje články na blog nebo pro klienta, vždycky je to utrpení sednout a napsat něco dobrýho.

Ondra na Pavla: Jak se pozná špatný text?
Pavel: To má několik rovin. Estetická – Čteš a nelíbí se ti. Je to subjektivní. V tom estetickém smyslu to můžeš projít, analyzovat a zhodnotit jaké nedostatky se v něm objevují. To není až tak složitý. V marketingovém světě se špatný text pozná podle toho, že nesplní účel.

Ondra na Pavla: Jaká copywriterská disciplína je podle tebe nejsložitější?
Pavel: Podle mě nejtěžší z hlediska komunikace s klientem a prosazení toho, co jsi vymyslel, je vymýšlení názvů. Je to zároveň nejjednodušší. Vymyslet 20 názvů firmy zvládne každý copywriter za hodinu. Pokud je kreativní a s pomocí Chat GPT, tak těch názvů vygeneruje třeba 100. Pak to ale prosadit u klienta je hrozně těžký, i když ti nějaký název přijde úplně geniální. Tam se s tím musí ztotožnit a musí to dosednout na nějakou jeho historii. Navíc na straně klienta to většinou není jeden člověk, ale kromě majitele třeba ještě marketingový tým. Musí to oslovit hned několik různých lidí. Je to složitý. Stejně jako vymýšlení sloganů. To taky vypadá jednoduše a vlastně to jednoduché je, ale opět přesvědčit klienta, že tohle je ono, je mnohem těžší. Kdybych to měl vzít z druhý strany, co je třeba nejpracnější, tak to bude dobrej článek na nějaké téma. Když píšu články na svůj blog, tak mi to zabere minimálně 10 hodin čistého času. Pokud bych chtěl, aby i ten klient měl takhle dobrej článek a na téma, který mi není blízký, tak to by se nedoplatil, tam se pak hledá kompromis. Takovej článek je teda daleko pracnější, ale když už ho napíšu, klient zpravidla jeho hodnotu pozná okamžitě a není třeba ho o ničem přesvědčovat.

Ondra na Pavla: Na jaké 3 věci bych určitě neměl zapomenout před tím, než vypustím nějakým text? Jak ke klientovi, tak na sítě, kamkoliv.
Pavel: I když to vlastně vůbec není to nejpodstatnější, tak první věc, na kterém může kterýkoliv text psaný na zakázku ztroskotat, je pravopis. Když to pošleš klientovi a on tam objeví překlep nebo hrubku a nemáš vztah s ním úplně vyjasněnej nebo je tam nedůvěra, tak je to hrozně snadný kvůli nějaké takové prkotině ten text rozporovat, i když by jinak byl úplně skvělej. Ale i u autorského článku je dobrý věnovat čas korektuře, ať se pak na Facebooku neřeší nějakej bezvýznamnej překlep, místo aby se řešilo gró článku. Potom platí dobrej titulek. H1. To je to první, s čím čtenář přijde do kontaktu. Pokud čtenáře nepřesvědčíš headlinem, tak se o dokonalosti vašeho článku nikdo nedozví, i kdyby byl sebegeniálnější. Není od věci si zkontrolovat, jestli v nějaké formulaci není něco zavádějícího. Na to narážím často, když reviduju texty po jiných copywriterech. Ti většinou promítnou do textu nějaký nápad, který jim přijde dobrý, ale když to potom po nich čtu s odstupem, tak se stane, že nějaké formulaci vůbec nerozumím nebo to má konotaci, která míří úplně někam jinam. Pokud nemá člověk sparing partnera, který po něm ten text projde, tak je dobrý si dát den pauzu a přečíst si to třeba druhej den.

Ondra na Pavla: Pracoval jsi někdy v týmu copywriterů? Podle jakých kritérií se texty jednotlivých copywriterů hodnotí?
Pavel: V týmu copywriterů pracuju dlouho a taky už přes 10 let týmy copywriterů vedu. Já mám těch kritérií celkem hodně. Hodnotí se to, jestli ten text splňuje zadání od klienta nebo z briefu. Musí to splňovat marketingové cíle. To je vlastně nejdůležitější. Pod to spadá třeba to, jestli jsou zmíněná USP produktů nebo je v headlinu přítomná hlavní myšlenka kampaně. U většiny webových textů se k tomu váže i SEO. Takže se kontroluje, jestli to obsahuje klíčová slova, jestli tam jsou meta title a některým copywriterům tohle naprosto uniká. Pak jsou tam řemeslná kritéria. Jestli je ten text dobře napsanej, jestli splňuje stylistický standardy, jestli se tam neopakují slova, jestli tam nejsou dlouhý a kostrbatý souvětí atd…

Ondra na Pavla: Na co si dát při výběru copywritera pozor a jak by měl copywriter prezentovat svoji hodnotu?
Pavel: Záleží, za jakým cílem si toho copywritera vybíráš. Je tu spousta juniorních copywriterů, a když čteš jejich úvahy na téma copywritingu, tak je vidět, že o tom nevědí vůbec nic. Zároveň pro nějaký PR článek nebo tvorbu produktových popisků na e-shop, tak to může být dostačující. Ale když potřebuješ otextovat prezentační web pro firmu a dosáhnout nějakých cílů, tak je potřeba, aby daný copywriter měl zkušenosti. Je fajn podívat se na jeho reference, jak píše e-maily a jak s tebou komunikuje. Pokud někdo hledá seriózního copywritera pro seriózní projekt, kde je třeba i nějaká větší zodpovědnost za ten projekt, tak je zkrátka dobrý si dát pozor, zda skutečně má odpovídající zkušenosti a umí je dokázat. Jeho hodnotu pak určují právě jeho reference, testimonialy ze strany klientů, výsledky předchozích kampaní. Další možnost je psát články z oboru a prokázat tak svoji expertízu. No a pak můžeš třeba ještě napsat knížku. 🙂
Ondra na Pavla: Proč ses rozhodl založit agenturu? Jak vybudovat důvěru mezi klientem a agenturou?
Pavel: To má několik důvodů. Jeden je marketingový. Agentura pro určitý typ klientů znamená víc. Je to pro ně důvěryhodnější než spolupracovat s freelancerem. Pak jsou taky firmy, kam se bez agentury, tj. bez právnické osoby, vůbec nedostaneš. Když jsem spolupracoval se škodovkou na několika projektech, tak jen ta registrace dodavatele pro koncert Volkswagen byla záležitost na několik dní a bylo to dost stresující. Jako freelancer se tam nicméně vůbec nezaregistrujete. Podobný je to s T-Mobile. Pokud jde o budování důvěry, tak už jen to, že máš agenturu, vysílá určitěj signál důvěry. Pak je to dost podobný jako to, o čem jsem mluvil předtím. O zkušenostech, o dodržování termínů, způsobu komunikace. Někteří klienti byli až překvapení, že třeba odpovídáme na e-maily ten samý den nebo do druhého dne. To už těch úplně velkých agentur asi nebylo zvykem. Pak jsou tu freelanceři, kteří se neozvou ani po měsíci. To je věc, na kterou hodně dbáme. Abychom byli pružní a nemluvila z nás arogance a šla z nás pokora a úcta k těm zákazníkům.

Ondra na Pavla: Jaké 3 podnikatelské facky jsi dostal?
Pavel: Asi jich bylo víc než 3. :D Většinou se paradoxně tolikrát neobjevily ve vztahu klient a já, ale já a spolupracovníci. Když jsem zjistil, že mě někdo podrazil, tak to bylo nepříjemný. Když jsem se pak s některým spolupracovníkem hádal o peníze, tak to bylo taky hodně nepříjemný. Když jsem s obchodním partnerem něco udělal a byl jsem domluvený v rámci gentlemanský dohody na nějaký protislužbě, kterou nesplnil, tak to bylo hořký. Ze stran klientů jsou to většinou případy, kdy ti klient nezaplatí. Což se nestává často, ale čím déle podnikáš a čím víc máš zakázek, tím vyšší je pravděpodobnost, že na to narazíš. Když jsem na to nebyl na začátku zvyklý, tak jsem to dost prožíval. I když jsem odevzdal super práci, ale na straně klienta byl někdo, kdo to čistě subjektivně vnímal jinak nebo měl důvody, aby to vnímal jinak. Například proto, že se změnila situace a přišla snaha vyštípat nás z celého projektu. Nebo se mi stalo, že klient neměl peníze, nezaplatil a pak se po 3 měsících ozval, jako by nic, že nám sice jako nezaplatí, ale že si chce objednat nové služby. To mi přišlo neuvěřitelný.

Ondra na Pavla: Na co si dát při tvorbě obsahu pozor, aby nedocházelo ke zbytečným úpravám? Máš nějaký svůj ideální pracovní proces?
Pavel: Záleží na tom, jaký je to typ obsahu. Co se mi nejvíc osvědčilo, tak si na začátku spolupráce odsouhlasit nějaký kus textu. Než otextovat celý web a pak zjistit, že tenhle styl se nám nelíbí, tak je lepší natextovat kousek a na tom si to doladit. Když se to odsouhlasí, tak k těm úpravám dochází jen minimálně. Diskuze, změny a úpravy směřovat na úvod spolupráce. Je fajn si to vytrpět na začátku a pak v klidu pokračovat. Což většinou funguje perfektně. Ale i tady samozřejmě existují výjimky. Před rokem jsme si třeba na začátku odsouhlasili úvodní text způsobem, který mě vyloženě překvapil. Klient byl doslova nadšen a nechtěl přepsat ani čárku. A mě vrtalo hlavou, jak je možné, že u předchozího dodavatele s tím schvalovacím procesem popisoval problémy. A pak to přišlo. Zbývající texty na webu jsme už jen přepisovali a přepisovali a klient nebyl spokojen s ničím. Ať jsme texty posunuli kamkoliv, nedokázal se s tím ztotožnit. A nakonec jsme spolupráci ukončili. Klient si byl nicméně vědom toho, že ta chyba není úplně na naší straně a práci nám v poměrně značné výši. To byl jeden z nejpodivnějších průběhů zakázky, jaký jsem kdy zažil.

Ondra na Pavla: Jak ti pomáhá vlastní tvorba písniček, psaní textů a knížek u klientské práce?
Pavel: Určitě mi pomáhá hodně. Myslím, že je to konkurenční výhoda. Všichni v kreativních oborech přemýšlí o vlivu AI. Jak tomu konkurovat? Myslím, že odpovědí může být právě umělecký přístup, kterým se i do s odpuštěním blbého marketingového textu dostane něco hlubšího a originálnějšího, než co lze strojově vygenerovat. Velká část z nás v Logosu má nějaký umělecký background. Má to velký přínos pro kvalitu obsahu.

Ondra na Pavla: Projekt, na který jsi nejvíc hrdý?
Pavel: Hodně jsem byl hrdý na škodovku, to byl velikostí klient, kterých není moc. Potom T-Mobile, tam se to ještě posunulo o level výš. Minulý rok jsme dělali pro Google na jedný landing page. Na to jsem taky hodně hrdej. Na druhou stranu jsme dělali i pro neziskovku Život 90, která pomáhá seniorům, a dělal jsem pro ně kampaň, která byla nejúspěšnější online kampaní, jakou kdy vedli. To byl projekt, který měl hlubší a hlavně lidský smysl.

Ondra na Pavla: Máš nějaké denní rutiny?
Pavel: Ráno vždycky chvíli cvičím na záda, a když nejdu do kanceláře, tak se pak věnuju hudbě. To je vlastně docela zajímavý. Taková ta poučka pro osobní produktivitu zní, že by měl člověk začít tou nejnepříjemnější aktivitou z celého dne a já to mám přesně naopak. Začnu tím, co mám nejradši. Jenže ono mě to naladí a dost možná mi to pak pomáhá být kreativní. Hudba je ohromný zdroj inspirace. A další rutiny? Dost pravidelně snídám, obědvám a večeřím. 🙂

Ondra na Pavla: Tvoje guilty pleasure?
Pavel: Mám rád pivo. Nebo Záviše. Pro některý lidi je to hodně těžce zkousnutelný, ale pro mě je to člověk, který umí psát hodně dobrý texty a melodie.

Ondra na Pavla: Jak nejčastěji odpočíváš?
Pavel: Bohapustě se válim. Přes léto, když je počasí, tak rád jezdím na kole. To je pro mě velká vzpruha.

Díky Pavle!
Made on
Tilda