Na našich webových stránkách používáme soubory cookie, abychom vám poskytli co nejrelevantnější zážitek tím, že si zapamatujeme vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na tlačítko "Přijmout vše" souhlasíte s používáním VŠECH souborů cookie. Můžete však navštívit "Nastavení souborů cookie" a poskytnout kontrolovaný souhlas.
Přehled o ochraně soukromí
Tyto webové stránky používají soubory cookie ke zlepšení vašich zkušeností při procházení webových stránek. Z nich jsou ve vašem prohlížeči uloženy soubory cookie, které jsou klasifikovány jako nezbytné, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webových stránek. Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak tyto webové stránky používáte. Tyto soubory cookie se do vašeho prohlížeče ukládají pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost se z těchto souborů cookie odhlásit. Odhlášení od některých z těchto souborů cookie však může ovlivnit vaše prohlížení.
Nezbytné
Nezbytné soubory cookie jsou naprosto nezbytné pro správné fungování webových stránek. Tyto soubory cookie zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webových stránek, a to anonymně.
Funkční
Disabled
Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Výkonnostní a analytické
Disabled
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

Analytické soubory cookie se používají k pochopení interakce návštěvníků s webovými stránkami. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře odskočení, zdroji návštěvnosti atd.
Reklama a ostatní
Disabled
Reklamní soubory cookie se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookie sledují návštěvníky napříč webovými stránkami a shromažďují informace pro poskytování reklam na míru.

Ostatní nekategorizované soubory cookie jsou ty, které se analyzují a zatím nebyly zařazeny do žádné kategorie.
Kolabo MAG+ w/ Vaněk.Studio
31. 10. 2023 16:20
Jakuba s Bárou a jejich studio sleduji už řadu let. Když vytvořili vizuální identitu pro Prahu 3, moji pozornost upoutali ještě více. Na první pohled trošku jiné řešení, které obletělo média a různé diskuze. Razí netradiční a specifický styl a v jádru to dělají hodně promyšleně. Jejich práci hned poznáte, to mi věřte.

Jakuba s Bárou a jejich studio sleduji už řadu let. Když vytvořili vizuální identitu pro Prahu 3, moji pozornost upoutali ještě více. Na první pohled trošku jiné řešení, které obletělo média a různé diskuze. Razí netradiční a specifický styl a v jádru to dělají hodně promyšleně. Jejich práci hned poznáte, to mi věřte.

Jakube, je to tvoje. 😊
Ondra na Jakuba: Jakube, čím se zabýváš a proč?
Jakub: Děláme grafický design, komplexní vizuální styly a webové prezentace.

Ondra na Jakuba: Kolik hodin denně pracuješ a kdy?
Jakub: Od těch 8–9 h do těch 17–18 h. Taková klasika. Někdy i večer, když jde prcek spát, tak se dělá nějaká kreativa. Zjišťuju ale, že pozdní práce není moc zdravá. 😀

Ondra na Jakuba: Kde bereš inspiraci?
Jakub: My hodně čerpáme z hry s analogovým světem, což zjišťujeme, že je nejvíc. Propojování toho reálného světa a vystoupení z Photoshopu. Hraní si s reálnými věcmi a následné propojení s technologiemi. Takže příroda, cestování do jiných měst. Když jsme někde venku, hodně sledujeme takové ty klasické plakáty, labely, design shopy, letáčky, navigační systémy. Nedávno jsme byli v Salcburku, kde nás inspirovala kompletně celá pekárna Joseph Brot. Ta měla pěkně zpracovaný vlastní merch až po cedulky s cenama. Může to být ale cokoliv. Koš na papír na Menorce. Stará typografie na dveřích garáže. Časopis Myslivost. I digitální svět nás inspiruje. Různé festivalové a produktové stránky, kde se hraje s motion designem. Obecně se dá říct, že je důležité se zajímat úplně o všechno. Všechno je zajímavé.

Ondra na Jakuba: Jaké musí mít designér znalosti? Čím se odlišuješ?
Jakub: Pro tisk to bude přehled o typografii, sazbě, historii oboru, technikách tisku a dokončujích zpracování. Na webu se budeme bavit o základních principech přesvědčivosti, použitelnosti, psychologie, protože je tam hodně velký tlak tyhle věci, aby se informace dostali k člověku co nejrychleji a on provedl akci. Ondřej Iličev jednou napsal, že skvělý UX designer je něco mezi Sheldonem Cooperem a vílou Zvonilkou.
Když se vrátím k té druhé otázce. Každé studio má nějaký svůj styl. Je to o přístupu. Jak jsem říkal třeba s tím analogovým světem. Nás hodně odlišuje HRA. Snažíme si s tím hrát a propojovat staré známé s novým použitím. Zároveň nás odlišuje záběr. Od statického tradičního grafického designu až po dynamický moderní online.

Ondra na Jakuba: PC, nebo Mac?
Jakub: Používám Mac. Proč? Kvůli spolehlivosti a estetice. Je mi to příjemnější.

Ondra na Jakuba: Kafe, nebo čaj?
Jakub: Kafe. Jsme závislí na kafi. Odstěhovali jsme se do jižních Čech a nejbližší dobrá káva je 18 km daleko. Asi bych řekl, že domů potřebujeme kávovar a naučit se dělat dobrý espresso. Zatím jedu na filtru, ale nestačí to. 😀

Ondra na Jakuba: Nejlepší rada, kterou jsi dostal?
Jakub: Naposledy jsem dostal radu týkající se domu. Ale krásně to jde stáhnout i na grafický design: „Dělej věci na 120 %, nebo kolem toho budeš chodit a stejně to ve finále předěláš.“

Ondra na Jakuba: Nejlepší rada, kterou bys dal?
Jakub: Přistupovat k věcem zodpovědně a dobře komunikovat. To jsou dvě věci, které jsou naprosto klíčové. Musíš si za tím stát. Nemůže to být jen o dělání peněz.
Ondra na Jakuba: Dostal jsem se k vašemu studiu už dřív, ale v hledáčku jste mi definitivně zůstali vizuální identitou pro Prahu 3. Byl to pro vás něčím zlomový projekt? Co vám přinesl a co jste se na něm naučili? Je něco, co byste udělali jinak?
Jakub: Nám to hodně zvedlo povědomí o značce. Když někdo začíná dělat branding, tak spoustě lidem vyskočíme v hlavě. Co se týká toho projektu, zjistili jsme, že barvy dokážou mít hodně politický rozměr. To bylo hodně zajímavé řešit z různých psychologických aspektů. Co se týče té čisté grafické práce, tak to bylo dost o nastavování interních dokumentů, hlavičkových papírů… a vůbec tam bylo dost tiskovin kolem včetně manuálu.

Ondra na Jakuba: Jaká je hlavní filozofie vašeho studia a jakým způsobem ji prezentujete klientům? Na co při své práci kladete největší důraz?
Jakub: Spojení webu a grafického designu. Na začátku je nějaká brutální analýza dat a komplexní vhled do té problematiky. Pak už je to hra a experiment. Průnik věcí, co je klient schopný zaplatit. Co je možné realizovat. A co bude použitelné. Procesem je to Human center design.

Ondra na Jakuba: Jak pro tebe vypadá ideální zadání a co by mělo obsahovat?
Jakub: Zadání obsahuje všechno kolem projektu. Základ je Co-Kdy-Jak-Za kolik. Když to vezmu na příkladu webu, tak máme 4 fáze projektu. První je objevování, kde kompletujeme všechny vstupy, které potřebujeme definovat. Tým, pravomoci, třetí strany, stakeholdery. Pak se přesouváme k výzkumu, kde analyzujeme data, GA, rozhovory, syntézu dat. Z toho vychází vhledy a prototypy a možná řešení problému. Pak už můžeme definovat to zadání včetně náhledu webu. Pak má projekt dobrý předpoklad, že to bude fungovat a ty cíle budou naplněny.

Ondra na Jakuba: Jak by měl designér prezentovat hodnotu svojí práce?
Jakub: Snažíme se ukazovat celý proces jako příběh. To se nám osvědčilo. Klient pak vidí, že to jde do hloubky. Case study toho problému je vždy pro klienta užitečná. Máme vyzkoušeno, že se klient ale nakonec vždy rozhodne na základě líbí x nelíbí. Je to atribut, který rozhoduje na pozadí celého toho procesu.

Ondra na Jakuba: Co je na vedení studia nejsložitější?
Jakub: Řízení projektů, strategie a plánování. Z toho vždycky šílím. Máme takový cyklus šesti týdnů, který jsme převzali od Pábení. Pracujeme šest týdnů a pak by měl být jeden týden volnější. Na vlastní vzdělání, vlastní rozvoj, portfolio, plánování. Většinou se to stejně zaplní, ale zlepšujeme se. 😀

Ondra na Jakuba: Jak vybudovat důvěru mezi klientem a studiem?
Jakub: Termíny a komunikace. To, co se slíbí, tak se stane. To nejde okecat.
Ondra na Jakuba: Jak se vyrovnáváš s negativním feedbackem?
Jakub: To je moje slabá stránka. Dřív to bylo tvrdší. Teď už si člověk uvědomuje, že je to práce, že to nejsi ty. Snažíme se najít průnik těch věcí. Když je to blbost, tak se nevzdáme. Kdyby to klientovi uškodilo a nedávalo by to smysl v rámci celku, tak se to snažíme vysvětlovat. Opakovaně. Někdy to nejde a musí přijít kompromis, aby to nebyl průšvih. Designér musí umět vysvětlovat věci. Zároveň je ta zpětná vazba hodně důležitá. Jinak by to byla čistě naše exhibice a nereflektovalo by to reálné potřeby klienta.

Ondra na Jakuba: Co děláš, když nápad nepřichází?
Jakub: To je celkem stres, když jsou termíny a nejde to. Myslím, že před spaním se nad tím nejvíc přemýšlí, když to nepřijde u toho stolu. To je taková poslední fáze, kde to většinou přijde.
Některá ta témata jsou vytěžená. Udělat něco super kreativního je někdy fakt těžký. Pokaždé to ale jde. Vezmeš něco staršího a uchopíš to novým pohledem. Máme rádi moodboardy nebo kreslíme logo na čtverečku 1×1 centimetr a tam to logo musí být silné, protože na většině výstupech to logo bude třeba malé. Když je to na drobné ploše charakteristické, tak jsme na dobré cestě. Musí to být hlavně silné na všech kanálech a nikdy to nekončí jen u loga.
Ondra na Jakuba: Jak komunikuješ s programátory, aby nedocházelo ke zbytečným úpravám designu a funkčnosti?
Jakub: Tohle je evergreen, pošleš 24px a přijde ti 28px. 😀 Tohle prostě je. Snažíme se to neustále zlepšovat. Máme nastavených spoustu věcí, třeba scaling, komponenty. Víme, jak a co má být velké a to neustále opakujeme a plníme to novým obsahem. A už se i známe, tak víme, kdo co jak dělá.

Pracujeme v Adobe XD včetně kompletního balíčku od Adobe. Propojení na After Effects je slušný. Workflow je už více standardizované. Figma je super a v mnoha ohledech lepší, třeba co se sizingu týče. Už jsem ji jednou zkoušel, ale zase jsem se vrátil k Adobe, kde jsem spokojený.

Ondra na Jakuba: Projekt, na který jsi hrdý?
Jakub: To bych rozdělil na dvě kategorie. Na kategorii, kde ten samotný projekt je udělaný pomocí nějaké hezké technologie. To je třeba Weingut, tam jsme elektronovým mikroskopem fotili povrch vína. To se mi přesně líbilo, propojení analogového světa s tím digitálním. A naproti tomu třeba práce pro Prahu 3, kde to byla fakt ta řemeslná, grafická práce a robustní manuál. Každý projekt je jiný a má pro tebe jiný přínos. Nebo spolupráce s gastroprojektem ZE MĚ a jejich ME ZE festival. A u jejich akcí máme volnou ruku s tvorbou plakátů. Třeba RAVE. To je pak vždy zábava a hra.

Ondra na Jakuba: Máš nějaké denní rutiny?
Jakub: Ráno kafe. Pak se toho nejvíc udělá dopoledne, takže to tam nejvíc napráskám, co to jde. Odpoledne si tam dám občas nějakou schůzku. Pak se jede do večera. 😀 Asi nic nestandardního.

Ondra na Jakuba: V čem nejčastěji děláš?
Jakub: Mám hrozně rád InDesign. Jde tam skvěle nastavit typografie a nejradši se tam pohybuju. Pak XD, After Effects, Illustrator, Photoshop. V Trellu řešíme plánování a komunikaci. V Miru řešíme moodboardy nebo card sorting. Spotify jede nonstop.

Ondra na Jakuba: Tvoje guilty pleasure?
Jakub: Sladký. Dortík a kafe je takový nejoblíbenější duo.

Ondra na Jakuba: Jak nejčastěji odpočíváš?
Jakub: Stavíme barák. Postupně doděláváme, takže fyzická práce. Přinést sádrokartony, naštípat dřevo… a tak.

Díky, Jakube!
Made on
Tilda