Podnikáte a nemůžete se dostat přes další pomyslnou laťku? Chcete kvalitnější a dlouhodobější projekty nebo stabilní cashflow? To řeší valná většina lidí, kteří na volné noze jsou. I já.
Pořád jsem žil v domnění, že se mi nedaří mít dlouhodobé spolupráce, že nemůžu mít stabilní příjem, který se mi bude líbit.
V designu (na volné noze) je takové specifikum to, že pokud nechcete dělat drobné grafické práce, tak je to vlastně zakázkový vývoj. Zakázka přijde, uděláte jí a zase musí přijít jiná. Drobné práce mají nevýhodu v tom, že vás zasekají a nemáte čas na větší projekty, které vám zase dodají požadovaný příjem.
Takže pokud chcete dělat strategické věci, velké projekty a mít super spolupráce, tak je to náročné. Spousta lidí to odmítá díky tomu dělat a radši se nechá zaměstnat. Je to totiž fakt dřina.
Za mojí kariéru bych spočítal na prstech jedné ruky stabilní a dlouhodobější formu spolupráce. Je jich jak šafránu.
Krásný příklad, kde to za mě funguje skvěle je obsah. Znám spoustu copywriterů. Opakovou službu má většina z nich. Je tam totiž faktor toho, že nedělají pouze jednu věc ale mix věcí, které na sebe krásně navazují. Web, blog, sociální sítě, případovky, PR články, e-booky, rozhovory atd… Je toho spousta a dá se to skvěle prodávat.
A teď vám prozradím jeden trik, jak můžete navýšit hodnotu svojí práce natolik, že budete mít nejen větší peníze, ale jak můžete svojí práci prodávat opakovaně a dlouhodoběji (a přitom můžete být v oboru, kde to tolik šikovně třeba moc nejde).
Ten trik zní... 🥁Musíte zamakat na své službě. Sami na sobě. Na tom, co děláte. Co odevzdáváte. Jaký servis lidem nabízíte. K tomu je potřeba znát perfektně svoje řemeslo. Navazující věci a různé možnosti, jak se daný projekt dá zpracovat. Pokud tohle znáte, tak se dá sestavit ideální proces, kdy dokážete dělat opakovanou službu.
Jak jsem na to šel? Trvalo mi fakt dlouho, než jsem přišel na model, který mi sedí a hlavně přináší dostatečně velkou hodnotu, aby to klient ocenil a dokázal za to nadstandardně zaplatit. Vždy jsem si něco do svého procesu přidal, pak jsem se spálil, opravil jsem to a znovu se spálil. Takhle znovu a znovu. To čeká každého.
Pak mi ale došla jedna věc. Furt se snažím to dělat po nějakém vzoru někoho dalšího. Furt se snažím to moje fungování našroubovat na život jiného profíka.
Takže jsem si sednul, vzal obecné pravdy, které platí víceméně pro všechny, sepsal si ideální proces zakázky a přesně na ten jsem si sepsal podmínky, které mi přijdou férové a splňují to, co od nich očekávám.
Co bych z toho zvýraznil? Co byl gamechanger?- Rozdělit fakturaci na části v průběhu projektu – Klasický model, že si vyfakturujete 50% před a 50% po odevzdání je minulostí. Buď přesně podle procesu rozdělím platby, které se platí předem nebo udělám celkový součet za projekt a částku rozdělím do měsíců po dobu, co se bude projekt dělat. Bože, asi nikdy jsem neměl takhle klidný spánek. S tím přichází zodpovědnost a trošku bič v zádech…
- Servis – Základ je komunikace a klid. Hodně jsem zavedl asynchronní komunikaci, natáčím videa (třeba Loom nebo Tella) s popisem toho, co se aktuálně děje a co je třeba řešit. Jednou za týden máme s klienty max. 30 minutový synchronizační hovor, na kterém se probere to, co se stalo a co je potřeba řešit. Máme vlastně takové sprinty. Všichni ví, co se bude dít a na co je potřeba se soustředit. Hodně lidí má s komunikací problém. V designu je to něco, bez čeho podle mě ta profese nejde dělat. Vysvětlovat, ukazovat kontext, dávat příklady, být konkrétní… To je servis, který si lidé ve spolupráci cení. Důkazem toho může být zpětná vazba od klienta typu: “Pošlete nám zase to video s vysvětlením, žejo? Nám to minule v zasedačce strašně pomohlo, že jsme si to nemuseli domýšlet.”
- Nenést zodpovědnost za práci dalších lidí – Buď děláte sami za sebe, nebo máte agenturu. Pseudo agentury fungují, ale je to tolik práce, kterou nikdo nevidí a často nezaplatí, že se to vlastně nevyplatí. Začal jsem zase dělat práci za sebe, dělat jí tak, jak nejlépe umím a pokud chci spolupracovat s někým dalším, nebo si to žádá projekt, tak jsou dvě cesty. Buď jsem “agentura”, práci deleguju a projekt řídím. Nebo prodám balíček se supportem té dané části projektu, kde to řeší někdo další. Nejhorší věc, která se vám může stát je, že se vám vrací x zpráv o tom, co kde nefunguje a mělo být jinak a vy už máte práci 2 měsíce odevzdanou a čekáte na svojí fakturu.
Takže asi tak. Určitě to není nic, co by bylo navždy. Určitě se objeví spousta kostlivců, kteří vám do toho procesu kopnou. Ale je lepší začít a vylepšovat, než se v tom plácat. Hlavně v klidu. A hlavně s ohledem na dlouhodobost, servis a profit. Protože prostě každý potřebujeme něco vydělat. A za skvěle odvedenou práci je ten profit fakt dobrý a pochvala ještě lepší.
Dejte mi vědět, jak to máte vy.